Bergje op, bergje af

16 oktober 2017 - Gargellen, Oostenrijk

Na de zwemles van Lucas en na de belofte aan meester Ger dat hij heel goed gaat oefenen op vakantie, zeggen we dag tegen

Christian: "Lucas gaat alweer op vakantie", Lucas: Maar nu niet ver weg
Vader Christian: waar gaan jullie dan heen?
Wij: (enigzins bezwaard): Oostenrijk
Vader Christian: dat is toch ver weg!
Lucas: Nee, Bali is ver weg... (en bij het naar buiten lopen) En Nieuw-Zeeland!

Het begin gaat moeizaam door al files bij Eindhoven (!) maar in Duitsland rijdt het prima door. Omdat de jongens beide in slaap vallen na een tijdje, besluiten we meer dan de helft ineens te rijden. Na dik 4,5 uur rijden stoppen op een leuke plek langs de weg waar we picknicken en benen strekken. Daarna knallen we door langs Karlsruhe, Stuttgart, Ulm en zo Oostenrijk in. Je hebt geen landsgrenzen nodig, de bergen geven wel aan als je er bent!

Via een super gave route rijden we via Lindau, Bregentz, Bludenz, Schruns naar ons huisje in Gargellen. Een heel eind de berg op. De laatste 25 minuten zijn door van die hele gave bergstraatjes en het uitzicht is top! We hadden Landal al gebeld dat we er na 6 waren en ondanks dat de receptie dicht is ligt alles klaar op ons te wachten.

Na zo lang in de auto hebben de jongens (en wij) een duik in ons zwembad verdiend (vinden we zelf). Via het restaurant (ook nog niet echt gegeten) naar ons mooi groot verwarmd zwembad met allerlei speel dingen en een ondiep baby badje. Wij vermaken ons uitstekend. Daarna slaat de vermoeidheid van het rijden toch toe en we gaan als het pikkedonker is naar ons huisje en slapen!

Op zondag beginnen we dag met oriënteren bij de receptie. Terwijl de kinderen Bollo de beer compleet negeren die daar zijn best op een dansje staat te doen, verzamelen wij informatie over bergen die we kunnen bewandelen, over rodelbanen en watervallen.

We besluiten naar Vandans te gaan om naar de Golm te gaan. We kunnen hier in 3 etappes helemaal naar boven (bijna 2000 meter hoog). Daar lopen we rond, zien we een live dweilorkest en gaan de jongens op het springkussen. We gaan daarna 1 halte omlaag en eten bij het restaurant aldaar. De bediening is bedroevend en het duurt allemaal heeeeeeel lang dus de kinderen gaan ook daar weer op een luchtkussen terwijl wij bijna een uur wachten op een (niet heel lekkere maar wel dure) wienerschnitzel.

Daarna begint de afdaling en die is heel gaaf want het gaat voor een groot deel via glijbanen naar beneden. In totaal 7 waarvan de meeste rond de 60 meter lang en behoorlijk stijl. Heel gaaf dus! De kids gieren het uit. Het gaat zo hard dat de pet af vliegt!

Bij de eerste halte aangekomen gaan we verder naar beneden met de rodelbaan: Alpine Coaster Golm. Op een slee roetsen Toby en Wouter (Toby: HARDER HARDER!) en Lucas en Lieke (Lucas: HARDER HARDER!) naar beneden terug naar de auto. Ergens halverwege de baan laten we een Griekenland pet achter op de baan. Whoops!

Na terugkomst gaan we (uiteraard!) weer zwemmen en eten we pompoensoep vooraf. Ook eten we marshmallows bij het kampvuur (georganiseerd door Landal). We zijn om half 9 weer bekaf en maken weer een lange nacht.

Omdat we zondag een 3 dagen kaart hebben gekocht voor alle liften gaan we maandag weer de berg op. We rijden eerst naar Bürs om naar een waterval te kijken. Die zien we niet maar de route is er wel prachtig. We wandelen langs een snel stromende beek van bergwater en ook nog hoog langs de bergwand erboven. Heel gaaf!

We rijden rond de lunch vervolgens naar de Hochjochbaan waar we ook 2 etappes naar boven gaan om op 2 kilometer hoogte ye lunchen in het weiland met een killer view. We drinken daarna nog wat bij het restaurant waar de kids ook een leuke speeltuin hebben. Daarna dalen we weer af om via de winkel terug te rijden naar ons huisje. We hebben nog niet echt honger dus eerst weer zwemmen en het eten komt daarna wel. Ons ritme is het vakantie ritme en dat is fijn.

Tschüss!

1. Jan:
    16 oktober 2017
    Zo te lezen hebben jullie t prima!! Zoals altijd eigenlijk. Geniet ze nog!!!! Gr