Afscheid (voor even) en Siena

26 augustus 2021 - Siena, Italië

Woensdag is de laatste volle dag van Jacco en Maureen hier in Figline dus we maken ons op voor een relax dagje lekker op de camping. We beginnen met heerlijk uit te slapen en op ons gemak te ontbijten. Uiteindelijk liggen we rond een uur of 11 bij het zwembad dus we hebben echt lekker rustig aan gedaan. Toby is goed te herkennen met zijn badmuts in het zwembad wat ons ook een beetje helpt om hem in de gaten te houden. Rond een uur of 12 komt Marc (oud-collega van Wouter) langs die op ongeveer 40 minuten van ons vandaan zit!

Terwijl Jacco en Wouter met Marc en zijn vrouw aan de Cappucino zitten boven het zwembad, zijn Lieke en Maureen en de kids zich heerlijk aan het vermaken in het zwembad beneden. Als we om 14uur Marc uitzwaaien, besluiten we ook meteen naar het zwembad boven te gaan (je moet alles immers nog 1 keer doen op je laatste dag). We nemen de trein naar boven wat nog een flinke onderneming is met alle opblaasbare banden, handdoeken, tassen, kinderen, met mondkapje op en nog snel iets over de badkleding aan.

Boven in het zwembad hangen we ook nog een flink aantal uurtjes samen bij het zwembad en gaan we allemaal nog een keer van de bandenglijbaan af (Lazy River). We gaan ieder naar ons eigen huisje om even op te frissen zodat we vanavond naar Il Vecchio kunnen met zijn 8en (voor de 3e keer). Jacco en Maureen hebben de week voor onze aankomst nog een bon gewonnen voor een gratis etentje bij Il Vecchio dus die willen ze nu gaan verzilveren.

We spreken af om 19uur en zitten weer lekker buiten met zijn 8tjes, de kids aan 1 tafel en wij aan de andere. Bij het bestellen gaat vrijwel alles fout. Onze serveerster spreekt beperkt Engels en de communicatie loopt dus echt totaal verkeerd. We willen een Chianti Classico voor bij het eten, maar die hebben ze niet. Ze hebben wel een Nobile di Multipuciano. Ook goed. Vervolgens komt ze aan de tafel met een Chianti Classico, maar wel weer een andere dan we eerst vroegen. Nu blijkt dat ze ook geen Multipuciano hebben, maar ze snapt ook echt totaal niet wat wij nu willen. Na 10 minuten discussieren en vragen blijven we dus maar bij de fles die aangeboden was. Ook goed! Ook de bon snapt ze niet zoveel van, maar als ze die bij haar baas inlevert zegt ze iets van "ja is goed".

Na het (lekkere!) eten hebben we inmiddels een 2e fles wijn opengetrokken en zijn de kinderen aan het spelen in een speeltuintje. Omdat de disco bijna begint, willen we afrekenen en we krijgen al snel de volledige rekening. Als Jacco aangeeft dat hij toch een bon heeft gegeven, schiet de serveerster weer in de stress en loopt ze terug naar binnen. Vervolgens horen we een tijdje niks meer en we willen eigenlijk naar de disco dus vragen ons af of we nog iets moeten betalen of niet. Bottomline: nee alles is goed. We hebben dus heerlijk met zijn 8en voor niks gegeten en gedronken. Dat was echt een goede cadeaubon :)

Na de disco mogen de kinderen nog even naar het Amfitheater om de theatervoorstelling te zien, waar ze o.a. "La donna e mobile" horen wat wij thuis ook altijd zingen! Na de voorstelling gaan de kids nog even op de foto met het animatieteam en tillen we ze naar huis. Ze zijn bekaf en morgenvroeg moeten we een beetje op tijd op om Jacco, Maureen, Mette en Lisse uit te zwaaien!

Op donderdag ontbijten we in het huisje met zijn 4tjes en gaan vervolgens naar de receptie om ze uit te zwaaien. Het is heel raar om na 2 weken bijna alles samen doen ineens dag te zeggen. Ze gaan naar Luca voor 2 dagen en dan naar huis. We zien ze vrijdag alweer (als wij naar Pisa en Luca willen), maar toch is het heel raar om dag te zeggen. Als ze weggereden zijn, rijden wij ook weg om naar Siena te gaan. We nemen de Chianti route (wat betekent +- 45 kilometer in 75 minuten) met haarspeldbochtjes en prachtige landschappen.

We komen bij het oude centrum van Siena aan, zoeken even een parkeerplaats en lopen dan door de hoge oude stadsmuren om het historische centrum te verkennen. Het verhaal gaat dat Senius en Aschius, twee zonen van Remus, deze plaats hebben gesticht in een ver verleden. Ze reden met wit paard en zwart paard vanuit Rome weg en kwamen in Siena aan waar ze dit plaatsje hebben gesticht (je ziet overal het logo van het witte en zwarte paard). Iets recenter is Siena gebruikt als decor in de Bond film "Quantum of Solace". Je snapt meteen waarom als je er rondloopt.

We lunchen wat in de kern en lopen naar de Piazza del Campo waar 2x per jaar grote paardenraces zijn. Het is dan ook een erg groot plein met hele mooie gebouwen, standbeelden en schilden. We wandelen verder door de kleine straatjes van Siena en vinden nog een voetbalstadion midden in het historische centrum. Het blijkt van een Serie D club te zijn, maar het is wel een prachtig stadion. We eten nog een ijsje onderweg naar de auto en rijden via dezelfde mooie route terug naar ons park. We kleden ons snel om en gaan naar het zwembad. Ondanks dat het niet meer zo heel heet is (rond de 30 graden), is het nog steeds lekker om in het water te kunnen plonsen na een dagje slenteren. Toby gaat voor het eerst weer zwemmen zonder badmuts en het bloedde niet!! We waren dus heel blij (met name Toby).

We eten heerlijk eten uit de supermarkt (het wordt daar bereid en wij hoeven het alleen op te warmen, smaakt echt top!) en doen een late siesta. Rond een uur of acht gaan we naar de Game Room, waar we gisteren ook al even kort met Mette en Lisse zijn geweest. Daar kun je biljarten en allemaal arcade games doen. De jongens vinden het allemaal erg interessant en leuk. Als het kwart voor 9 is, is het tijd voor de disco. Ondanks dat Mette en Lisse er niet meer zijn, hebben de jongens toch de smaak te pakken en gaan ze lekker dansen. Na afloop zijn we allemaal eigenlijk best wel gaar en omdat we morgen vroeg opstaan om naar Pisa te rijden (en daar Jacco, Maureen, Mette en Lisse te zien) willen we ook op tijd naar bed. De jongens douchen nog even (wederom korstje van Toby ziet er goed uit) en dan gaan we heerlijk slapen.

1. Kees Hems:
    26 augustus 2021
    Is het voor de kids verplicht een mondkapje te dragen?
  2. Lieke:
    26 augustus 2021
    Weet ik niet, wij doen dat voor de zekerheid. Kinderen vinden het helemaal niet erg want ze vinden hun mondkapje stoer 😉