Apartheid en Afrikaans

7 mei 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

We staan weer vroeg op deze vrijdag en zien nog allerlei dieren in de ochtend bij onze huisjes rondlopen. Zebra's staan te grazen en bergen aapjes huppelen over het terrein. Wat machtig mooi blijft dat toch. We rijden via een panorama route richting Pretoria. Daartoe stoppen we eerst bij de Blyde River Canyon waar we een fantastisch uitzicht hebben over de Blyde rivier. Het is de 3e grootste canyon ter wereld. Ook hebben ze daar leuke kraampjes waar Lieke en de kids wat uitzoeken.

Daarna rijden we door naar de Lowveld view waar 2 rivieren samenkomen. Hier is het echt prachtig. Waar de rivieren samenkomen, ontstaan allerlei stromingen en mooie waterbassins. Met bruggen lopen we erover heen. Tevens kunnen we er pootjebaden. Zowel Toby als Lucas glijdt er nog uit waardoor de keten zeiknat zijn. Het is om 9 uur echter al bloedheet dus heel erg is het niet.

Daarna rijden we naar God's window waar je echt een mega uitzicht hebt over de hele regio. Het is een klimmetje omhoog maar het uitzicht maakt alles goed. Echt geweldig! Tevens komen we er nog allerlei schoolklassen tegen die heel veel interesse hebben in Toby. Hij wordt echt toegepraat over hoe knap hij is.  Toby hoort het allemaal goed aan 😀

We lunchen in Graskop waar we aan de pannenkoeken gaan. Tevens kunnen we we er nog even pinnen. Hierna is het ongeveer 5 uur richting Pretoria waar we in 3 etappes gaan doen. De eerste stop is in Dullstroom wat echt een onwijs gaaf plaatsje blijkt te zijn. We halen hier een milkshake in een super tentje! De tweede stop is bij een benzinepomp waar we even snel plassen, koffie halen en door en kwart over 7 arriveren we dan bij ons hotel. We eten wat in het hotel wat niet veel is en gaan op tijd naar bed. We zijn bekaf! Toby slaapt bij papa en Lucas bij mama!

De volgende ochtend slapen we uit. We hoeven pas om half 11 klaar te zijn dus het is echt relax om even in alle chillness te starten. We ontbijten rond 9uur een prima ontbijt zodat we klaar zijn voor de dag. De jongens gaan na het ontbijt met Olivier en Tycho samen gamen en wij chillen met een thee in de lobby.

Vandaag gaan we Johannesberg bezoeken om het huis van Nelson Mandela en Soweto (grootste Township van het land) te bezoeken. Eerst rijden we door Pretoria en bezoeken we het regeringsgebouw en het 8 meter hoge Nelson Mandela standbeeld in een groot park dat ervoor ligt. Ook liggen er veel zwervers in het park te slapen.

We rijden via het Kruger museum en standbeeld naar Johannesburg waar we Soweto gaan bezoeken: de grootste township van het land en tevens de plek waar Mandela vandaan komt. We krijgen een rondleiding van meerdere gidsen. Het is een enorm bedrijvig gebied waar veel gebeurt. Tijdens de lunch treden er allerlei bands op die lokale muziek maken. Super gezellig sfeertje!

Daarna lopen we verder met gids die Soweto wat erg tof is om te zien. Er wordt veel verteld over de geschiedenis en hoe hier de protesten zijn begonnen tegen de apartheid. Ook bezoeken we het huis van Nelson Mandela en het museum van Hector Pieterson die werd doodgeschoten als 13 jarige tijdens deze protesten. Ook spreken we zijn 3 jaar oudere zus die ons het verhaal vertelt hoe zij die dag heeft beleefd en wat de verandering is geweest die daardoor in Zuid-Afrika heeft plaatsgevonden. Haar motto: ondanks alles, blijf hoop houden en zie de positieve dingen.

We drinken op het terras in Soweto nog een laatste drankje met zijn allen in de prachtige zon. Heerlijke groep waar het erg gezellig mee is. De bus stopt voor onze neus en de chauffeur brengt ons naar het vliegveld. We bedanken Neela en de chauffeur, checken in en gaan zo lekker met zijn allen achter de security nog wat eten. Deze fantastische trip zit er weer op.

Tot slot nog wat Zuid-Afrikaanse woorden: Alleenlijk (alleen), Ontbijt is ingeslijt (inbegrepen), gezoekt (gezocht), bennen (zijn), bezigste (drukste), gunsteling (lieveling) en afzwaai (afslag). Zuid-Afrika was fantastisch!

1. Jacco:
    8 mei 2022