Chaos op Schiphol

25 april 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vannacht kon Wouter zoals gewoonlijk niet slapen voor onze reis. Toen de rest om 5.30u wakker waren kleedden we ons snel aan, aten wat en vertrokken op tijd naar Schiphol.

Er waren flinke stakingen geweest en het advies was er minstens 3 uur van tevoren te zijn. Onze vlucht was een uur vertraagd (11:10 zou deze nu vertrekken) dus wij wilden er uiterlijk rond 7.30u zijn.

Toen we de auto geparkeerd hadden en op de luchthaven aankwamen, werden we omgeleid en moesten we buitenom ver voorbij ons check-in-balie lopen. We gingen bij vertrekhal 3 naar binnen om in de rij aan te sluiten. De rij achter ons werd langer en langer en buiten ontstond er al met al net zo'n lange rij als binnen.

Na 2,5 uur wachten konden we onze bagage inchecken. Geluk bij een ongeluk hadden de mensen voor ons hun vliegtuig al gemist en lieten ons voor in de hoop dat wij het wel nog zouden halen. De dame van de check-in gaf ons priority zodat we bij de security check naar een kortere rij konden.

Ook daar duurde het even: uiteraard moest onze handbagage extra gecheckt worden vanwege Toby zijn medicatie. Wij renden naar de douane waar Lieke nog de paspoorten en tickets liet vallen. Omdat we met kinderen reizen, mochten we naar een kortere rij en de douane keek amper naar onze paspoorten toen we zeiden nog 5 minuten te hebben om bij de gate te komen. We moesten naar gate D49 waardoor we nog heel ver moesten rennen. Dankzij de goede conditie van Wouter, Lucas en Toby waren we net op tijd (3 minuten voor de gate sloot). Vanwege de priority mochten we via de korte rij naar de laatste check van de stewardessen. Wat een stress. Zo blij dat we het gehaald hadden.

Eenmaal in het vliegtuig konden we eindelijk een beetje ontspannen. Na ons stapte een gezin van 4 met opa en oma in het vliegtuig en die waren helemaal in tranen. Zij hadden 10 familieleden die ook in het vliegtuig hoorden te zitten. Ze hadden ze achter moeten laten op Schiphol omdat de bagage check-in van de vlucht vlak voor hen sloot en ze dus niet meer mee konden. Ongelooflijk hoe slecht het geregeld was op Schiphol. Niemand keek wanneer je vlucht ging en wie er eerst ingecheckt moest worden en wie nog even kon wachten. Maar goed wij zitten in het vliegtuig, krijgen op tijd wat te eten en drinken, spelen spelletjes, en kijken films!

Onze vlucht brengt ons via Duitsland en de grens tussen Frankrijk en Italië de middellandse zee over. Via Algarije vliegen we over de Sahara naar centraal Afrika. Over Niger, Congo en Kameroen vervolgen we onze vlucht van bijna 11uur. Het zal laat zijn als we op bed liggen al met al. Het belangrijkste is echter: we zitten in Zuid Afrika!

In Zuid-Afrika loopt alles voorspoedig. Stukke sneller dan op Schiphol. Neela onze reisleidster stond ons al netjes op te wachten. Met een groep van 21 man waarvan er dus 3 later komen ivm gemiste vlucht valt de score niet tegen. Slaap lekker allemaal!

1. Jacco:
    25 april 2022
    All is well, that ends well.
    Enjoy 👍🏻