Firenze!

21 augustus 2021 - Firenze, Italië

We slapen uit op vrijdag en ontbijten lekker in het zonnetje. Vandaag gaan we naar Florence. Om een uur of 11 rijden we weg en al met al zullen we er een uurtje over rijden. De voornaamste reden hiervoor is dat het best wel druk is op de weg, met name in en om Florence. Google adviseert ons een binnendoor route wat zoveel betekent als de laatste 20 minuten door kronkelende straatjes door de binnenstad. We parkeren bij het Centrale Station om weer Tetris-achtige omstandigheden te vermijden bij de parkeerplaats.

We zitten op een aantal minuten wandelen van het startpunt van de wandelroute van ons boekje. We lopen daar dus eerst heen en starten bij de overdekte markthal iets ten noorden van de San Lorenzo kerk. Via de Via del Giglio (no pun intended) komen we bij het grote Piazza Santa Maria Novella. Dit is een heel groot plein met wat gras in het midden en uitzicht op de zelfde genaamde Basilica. We besluiten hier naar binnen te gaan en via de tuinen lopen we de kerk in. Hier hangen allerlei grote schilderijen en glas-in-lood tekeningen. Lucas vindt ze wel iets weghebben van de Nachtwacht en dat is inderdaad de stijl die gebruikt is. We wandelen door het kerk en willen naar de uitgang. De route brengt ons echter eerst nog door verschillende binnentuinen en dependance-achtige gebouwen waar nog veel meer te zien is. De route is best lang en uiteindelijk komen we weer aan de station-kant van de kerk naar buiten.

We lopen nu de andere kant om de kerk heen en lopen via kronkelweegjes naar de Duomo, het hoogtepunt van Florence. Het plein waar de Domo aan ligt is erg groot en het tafereel maakt indruk. Op het plein komt Jacco op het goede idee om een tochtje te maken met paard en koets. We rijden achter elkaar aan en krijgen een rondleiding van het deel van Florence ten noorden van de Arno. De koetsier vertelt ook bij de verschillende plekken wat we zien. Het is een mooie manier om even om je heen te kijken en het zorgt er ook voor dat we even niet zelf hoeven te lopen.

Bij terugkomst halen we een ijsje op het plein en lopen via een winkelstraat (Via del Calzaiuoli) richting de Arno en komen bij Ponte Vecchio! Op de brug zijn allerlei winkeltjes die verder niet zo heel interessant zijn, maar er zijn ook straatverkopers. Je moet echter goed opletten, want zodra er een politieagent in de buurt komt, zijn ze meteen weer weg. Mette en Lisse kopen er een speelgoedje en na een paar minuten vinden de jongens het toch ook wel leuk om dit te kopen, maar dan is de verkoper alweer weg. Even verderop vinden we hem echter weer en kunnen de jongens alsnog hun speeltje kopen :)

Ten zuiden van de Arno drinken we even wat, halen we wat bij de supermarkt en besluiten we terug te lopen richting de Parkeergarage. We willen ongeveer rond 5 uur/kwart over 5 terug zijn bij ons huisje zodat we nog even in het zwembad kunnen (sluit om 7 uur). Dat is na een dag wandelen best een aangename afwisseling en manier om af te koelen. Als we terugkomen in Figline begint het echter net te druppen. Wat ons betreft geen probleem, in het zwembad word je ook nat. Maar het druppen verandert al snel in KEI en KEIHARDE regen. Het regent ongeveer een uurtje en in die tijd valt de stroom een keer of 10 uit (maar elke keer gelukkig maar kort). In dat uurtje valt er ongelooflijk veel neerslag en omdat alles hier omhoog en omlaag is, kun je goed zien dat er echt heel veel water naar beneden is gekomen. De winkel op het park staat bijvoorbeeld blank. De temperatuur zakt van 32 naar 18 graden in een uurtje!

Na de regen is het zwembad al een heel eind dicht. Gezien het vrijdagavond pizza-avond is en we Italie zijn, gaan we lekker PIZZA halen! We zijn niet de enige met dat idee en horen dat er een wachttijd is van een half uur. Prima te doen, tegen de tijd dat wij onze pizza's krijgen is de wachttijd echter anderhalf uur geworden!!! We eten de pizza in ons huisje op en zijn rond half 9 terug op het plein voor de disco van de avond. Na de disco gaan de jongens en meiden naar het Amfitheater voor de voorstelling van het animatieteam (Lion King dit keer). Wij installeren ons boven het amfitheater (met zicht op...) met een wijntje en cocktail. Na de voorstelling is het alweer erg laat en dus lopen we terug naar het huisje.

We zijn inmiddels aardig lek gestoken door muggen en zitten dus onder de muggenbulten. Omdat dit jeukt als de ziekte, slapen we niet al te best. We moeten dus echt zorgen dat we minder geprikt gaan worden. Gelukkig vindt Lieke nog spray met deet erin! De bulten die er al zitten moeten we maar even voor lief nemen.

Op zaterdag is het weer een relaxdagje en gaan we lekker aan het zwembad hangen. In de avond willen we nog gaan klimmen met de kids en hebben we gereserveerd in het restaurant hier (Il Vecchio). Morgen is de bedoeling om naar Castiglioncello te gaan: een kustplaats ongeveer 2 uur rijden van hier. Dinsdag hebben we een wijntour gepland waar we naar verschillende plekken worden gebracht om wijntjes te proeven. Nu al zin in!!!

1. Kees Hems:
    21 augustus 2021
    Wat dapper dat jullie met je voetjes in een bak vissen zitten