Greve in Chianti & Roma!

16 augustus 2022 - Rome, Italië

Zaterdag is er een markt in het prachtige plaatsje Greve in Chianti vlakbij en daar willen we dus naar toe. We rijden er heen via de prachtige Chianti Voldarno route en hebben de grootst mogelijke moeite om een parkeerplek te vinden. Het is druk op de markt. We lopen over de markt en pakken daarna een terrasje op het Piazza Matteotti.

Daarna rijden we naar Verrazzano, ons favoriete wijnhuis, ook hier in Greve in Chianti. We slaan een asociale hoeveelheid wijn in, Jacco en ik. Het goede nieuws: we kunnen even vooruit en de eigenaar heeft een goede dag. Zo krijgen we verschillende flessen gratis mee. 😀

We gaan naar het zwembad beneden en omdat Maureens zus in de buurt is gaan we gescheiden eten. Jacco en fam bij Il Vecchio en wij er tegenover bij Matthia. Daar nemen we ook weer heerlijke wijnen terwijl de kids naar de mini disco gaan. Zo hebben we zowaar even een avondje met zijn tweeën. Daarna gaan we met zijn 4en nog naar het Amfitheater om de show Mamma Mia te zien!

Zondag nemen we een rustdag ook met het oog op maandag naar Rome. Eerst gaan Lucas en Toby slijm maken bij de Mini club. Daarna snel naar de supermarkt (op zondag niet zo lang open) en daarna lekker aan het zwembad boven gelegen.

We gaan met zijn 8en eten in Figline bij Stroncapane aan Piazza Marsilio Ficino. Daar duurt het allemaal heel lang waardoor het alsnog best wel laat wordt. Het eten is er wel prima! We kunnen niet naar huis zonder ijsje van Elmi en gaan daarna snel naar bed want de wekker staat om 6uur!

We zijn op maandag (feestdag hier) snel weg en op het station blijkt onze trein meteen ruim een half uur vertraagd. Dat schiet op. Via Florence nemen we om 9uur de hogesnelheidstrein naar Rome en dat gaat echt verrassend goed. We vliegen bijna door het mooie landschap. Om half 11 arriveren we in Rome! (Ter vergelijking, met de auto was 4uur)

Eerst lopen we naar het Colloseum, het tweede wereldwonder dat Lucas en Toby zien. Via Forum Romanum lopen we naar het prachtige Il Milite Ignoto. Daar nemen we veel foto's, ook van de grote pilaar er vlakbij met beschilderingen. Daarna lopen we naar de Trevi fontein waar we vlakbij gaan lunchen. Er wordt verse pasta gemaakt in het restaurant wat er heel cool uitziet. Eerst wordt een bal deeg gemaakt, plat geslagen, dan door een soort automatische roller en via een "papierversnipperaar" worden er slierten van gemaakt.

Daarna lopen we door naar het Pantheon en Piazza Navona. We zijn nu vlakbij de Tiber en dus steken we over via de beroemde Ponte Sant'Angelo met zicht op het kasteel met zelfde naam. Echt prachtig. Het stikt hier echt van de prachtige gebouwen, niet te bevatten. Zelfs een klein onopvallend huis heeft hier nog de prachtigste versieringen.

Bij het Sint Pietersplein houden we pauze. Met Vaticaanstad (kleinste land ter wereld) tikt Toby inmiddels land nummer 30 aan en Lucas 32. Goede score op hun leeftijd. Het is erg warm in Rome en we zijn al ongeveer 3uur aan het wandelen dus we beginnen gaar te worden.

Via de metro gaan we naar de Spaanse Trappen waar de jongens de flesjes water vullen. Ook pakken we een ijsje (net als elke dag). We proberen ondertussen nog een Lazio Roma shirt te kopen voor Lucas en een Maneskin shirt voor Toby, maar beide lukt echt voor geen meter. Met de metro rijden we vervolgens naar de Piramide (van Cestius). Tot slot gaan we terug naar het Colloseum waar we met zicht op het oudste wereldwonder lekker vroeg avondeten en veel drinken. Dat doet een mens goed!

We lopen via een mooie omweg terug naar het station en proberen tevergeefs nog onze shirts te vinden. Wel vinden we een pet van Lazio en kopen de jongens nog iets bij de Lego winkel. Met de hogesnelheidstrein gaan we terug naar Florence waar we onze aansluiting missen. Gelukkig gaan er veel treinen naar Figline. Waar het in Rome bloedheet en strak blauwe lucht was, is het hier bliksem, donder en vooral heel veel regen. Alle festiviteiten op de camping zijn dus ook afgelast.

Rond half 11 komen wij op de camping aan. We zijn dus 16uur weggeweest maar het was het waard. Met bijna 30.000 stappen kunnen we toch wel zeggen dat we Rome goed verkend hebben.  We kletsen nog even met Jacco en Maureen bij terugkomst en gaan dan douchen en slapen terwijl de regen ondertussen keihard doorklettert. Slaap lekker!