Hiken rond de baai

30 april 2022 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

We staan weer op tijd om op weer te ontbijten en te vertrekken in de richting van Plettenberg Baai. Onze route leidt ons langzaam richting de kust via George (grote stad) en Knysna. We stoppen een paar keer onderweg o.a. in Knysna bij een Waterfront mall.

We komen in de ochtend aan bij een Township. Dat is zoiets als duizenden krakkemikkige huisjes bij elkaar op een klein gebied dat oogt als een vuilnisbelt. We gaan er kleren en eten heenbrengen en ondertussen de school bezoeken. Daar zingen de kindjes wat liedjes voor ons en wij voor hen.

Het is al met al erg ongemakkelijk. De mensen zullen ongetwijfeld hun eigen vorm van geluk hebben. Het oogt echter vies, kansarm en alsof er betere oplossingen mogelijk zijn. Lucas voetbalt nog wat met een paar kinderen en we zien op de grond nog een hoofd van een (grote) slang liggen.

We rijden daarna in stilte weer verder. Onderweg horen we dat we vandaag niet het water op kunnen om dieren te spotten omdat het te hard waait. Dat wordt dus verzet naar morgenvroeg.

Daarom gaan we na de lunch een hike maken. In eerste instantie wordt er gezegd dat het 1,5 uur lopen is, later bijgesteld naar 2, maar het blijkt gewoon 2,5 uur. Het is echter geen straf.

Met 4 ervaren gidsen beginnen we te lopen en we zien al snel een grote kolonie zeehonden langs het water spoelen en leren zwemmen. Vervolgens lopen we via een steile klim verder en zien we nog "dassies", meeste familie van de olifanten.

Als we op het hoogste punt zijn, zien we het strand liggen en sprinten we via de zandduinen naar beneden via steile bergen. De jongens sprinten vooruit en vallend en rollend komen ze beneden. Op het strand zie je hoe wild de Indische Oceaan hier is, de golven knallen echt op het strand.

Via het strand en langs de rotsen klauteren we via een route van grotten weer verder omhoog. Via een steile klim komen we na een kleine 2,5uur weer aan bij het beginpunt, inmiddels een beetje verregend. Vandaag is het niet zo warm als je in de schaduw staat (rond de 20).

Bij onze bus teruggekomen wijst de buschauffeur ons op walvissen. We rijden er dichter naar toe om te zien maar twijfelen of het nu echt walvissen zijn of rotsen. Het is te lastig te zien. We rijden naar ons hotel in te douchen na onze hike en lekker warm te worden. We eten (prima) in het hotel en gaan vroeg slapen. We blijven hier 2 nachten, morgen met de boot en verder rustdagje!