Icefields Parkway

2 augustus 2018 - Edmonton, Canada

Na het zwemmen gaan we lekker nog één keer Banff in om te eten en boodschappen te doen. We eten bij een Amerikaanse sporttent met leuk uitzicht over Main Street en doen boodschappen voor morgen. Na een hele drukke dag met heel veel lopen (20.000 stappen voor ons dus laat staan voor de kinderen) wordt het morgen een roadtrip dus slaan we proviand in.

We vertrekken woensdag naar Edmonton en de snelste route is terug via Calgary. Maar dat is ook de saaiste route. Daarom hadden we van tevoren bedacht dat we vanuit Banff naar het noorden reden tot Saskatchewan River Crossing om dan naar het oosten via grote wegen naar Edmonton te rijden. Dat zou de route ipv 3,5 uur in totaal 5uur 15 minuten maken, maar je rijdt prachtig door Banff! Ter plekke besluiten we echter helemaal door te rijden naar het Noorden naar Jasper waardoor de route 7,5uur wordt. Meer dan dubbel zo lang. Maar dan rijden we wel de hele Icefields Parkway af. De mooiste route van het land! Werd ook aanbevolen door de Nederlanders die in Canada wonen. Doen we dus!

We vertrekken om tien voor acht bij ons hotel en zeggen dag tegen onze buurman (de eekhoorns). We rijden in 1 uur en een kwartier naar Lake Peyto om te ontbijten. We moeten daar nog een flinke klim doen (op lege maag) om boven met prachtig uitzicht op het meer te kunnen ontbijten. Je zou denken dat dit soort "Lakes" gaan vervelen, maar allerminst. Werkelijk geweldig uitzicht.

We rijden op een korte tankstop en koffiestop na (bij Saskatchewan) in 2,5uur door naar Jasper, hét plaatsje in de buurt (verder was er 2,5 uur lang ook niks behalve Saskatchewan, ook geen benzinepomp). We gaan hier lekker in de zon/schaduw lunchen. Het weer is hier prachtig. Overdag is het echt heet dus moet je af en toe in de schaduw, maar in de ochtend en avond is het veel koeler wat het super lekker maakt. We krijgen nog net de ruststand mee van Ajax (8 uur tijdsverschil) als we vanuit Jasper beginnen aan de laatste 4uur van vandaag.

De auto rijdt heerlijk en brengt ons dus ook prima verder op onze reis. Veel trekkracht en trekt heel snel op. We komen langs de camping waar we morgen als eerste staan met onze camper. Daarom zijn we ook onderweg naar Edmonton om onze camper op te halen.

Rond zes uur arriveren we en zoals beloofd gaan we eerst met de jongens zwemmen in het hotel. Morgen leveren we de auto in en halen we de camper om terug te rijden naar het Pocahontas park in Jasper National Park. Dat is weer 3,5uur terug dezelfde route als vandaag maar het is niet anders. We kijken super uit naar onze camper!!!