Kruger!

4 mei 2022 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Na een heerlijke avond slapen we onder onze klamboes. In de nacht hoor je allerlei geluiden om je hut. Met alle ramen en deuren dicht kan er uiteraard niks het huisje in; de geluiden bewijzen dat ze er wel zijn. In de ochtend zien we dit ook. Je ziet allerlei apen rond de huisjes hangen. Sowieso zie je in Zuid-Afrika overal apen, langs de weg, bij huizen, in de parken. Er wordt overal ook gewaarschuwd ze geen eten te geven en ze niet te benaderen.

We ontbijten met zijn allen in een grote gezellige hut en daarna gaan we een cultuur wandeling doen. We lopen een typisch regionaal Afrikaans dorp in met een lokale gids. Bij het eerste huis komt er meteen een hond aanzetten en die zal ons vervolgens de komende kleine 2,5uur volgen, overal waar we gaan. Je mag hier honden en katten niet aaien omdat je niet weet of ze rabiës hebben.

We zien een dorp van ongeveer 10000 mensen met huizen variërend van bouwval tot redelijk moderne huizen. Er is veel verbeterd hier de afgelopen 25 jaar. Toch is er ook veel kritiek op de corruptie waardoor sommige ontwikkelingen ook echt stilstaan. We bezoeken nog een school in de wijk die erg tof is. Onze kids gaan in de schoolbankjes zitten en ze leren de klas nog de macarena te dansen!

Na de wandeling heeft iedereen het zo heet dat zelfs alle volwassenen in het zwembad gaan. Het water is hier heerlijk. Ze doen niet aan verwarmde zwembaden hier. Omdat het hier echter altijd heet is, is het water ook heerlijk. De jongens onderbreken het zwemmen voor de lunch (lasagne met salade) om daarna nog een paar uur te kunnen zwemmen tot de gamedrive.

We zien bij het zwembad nog heel veel aapjes, een aantal wrattenzwijnen en 2 hertachtigen (maar dan met strepen, denk Impala's). Zit hier echt op 10 meter van je vandaan. Super vet!

Om half 4 gaan we op Gamedrive door Kruger om de dieren te zien die actief worden bij zonsondergang. We rijden richting park en zien onderweg al verschillende olifanten langs de weg. Super gaaf! Eenmaal in het park beginnen we ook al meteen met het zien van Kudu's en Impala's. En na een kwartiertje zien we weer 1 van de big 5: de leeuw. Een mannetje ligt uitgestrekt op de vlakte en onze jeep rijdt tot heel dichtbij hem zodat we hem goed kunnen zien. Wat een machtig beest!

Daarna zien we nog een hele kudde impala's en een gnoe die door iets worden opgejaagd. Door wat precies zien we niet, maar je merkt dat ze iets zien en zich bedreigd voelen. Verder zien we nog verschillende dieren waaronder een olifant van heel dichtbij, die staat te eten van een grote struik. Machtig om te zien hoe die hele struik aan gort gaat door zijn slurf.

Rond half 6 stoppen we midden in het park op een grote open vlakte om uit te stappen en een drankje te drinken. Het voelt heel raar om midden op de savanne uit te stappen. Op 100 meter van ons zien we een hele kudde impala's en een grote zwarte gnoe. Tegelijkertijd gaat de zon onder op de savanne. Machtig mooi!

Daarna rijden we in het donker nog over de savanne wat ook heel vet is. De sterrenhemel is super. Met zaklampen vinden we nog een enkele beesten in het donker. De chauffeurs weten heel goed de weg want we gaan in volle vaart door het donker.

In het pikkedonker komen we terug bij ons resort waar het eten klaar is. We eten en drinken wijn en praten na over de safari. We gaan op tijd naar bed want morgen moeten we om 5 uur op om in de vroege ochtend weer dieren te gaan zoeken. Happy hunting!