Tafelberg en Robbeneiland

25 april 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De kids slapen als een blok als we in het hotel zijn. We zitten op 100 meter van het strand vlakbij de Tafelberg. Als we wakker zijn, besluiten we eerst naar Victoria en Alfred Waterfront te gaan. Dit is de oude haven en tevens een toffe plek om te ontbijten.

We ploffen neer bij Quay Four waar we om 10uur ontbijten. Heerlijk terrasje aan de waterkant. Het is prachtig weer voor een ontbijt buiten.

Na het ontbijt gaan we naar de boot die ons naar Robben eiland brengt. Onderweg horen we de geschiedenis van het eiland, die vooral bekend is vanwege het gevangenschap van Mandela, maar al honderden jaren teruggaat. Op het eiland krijgen we een rondleiding per bus: in de loop der eeuwen hebben hier veel religieuze leiders vast gezeten. Daarom is er een kerk, een Islamitische begraafplaats en veel begraafplaatsen van allelei soort.

De bus stopt uiteindelijk bij de zwaarbewaakte gevangenis waar een voormalige gevangene ons rondleidt.  Gelukkig is de rondleiding in het Engels want het zijn behoorlijk zware verhalen. We zien waar Mandela heeft gezeten en wat hij in de gevangenis allemaal organiseerde en regelde. Indrukwekkend.

Rond 14uur stappen we weer op de boot om ons terug te brengen naar Kaapstad. Op de terugreis zien we zeehonden en pinguïns zwemmen. Super gaaf om te zien, ze zwemmen langs de boot gewoon mee.

Bij de haven terug gaan we eerst even iets eten om energie op te doen. We smeren snel even want de zon is best wel warm en dat voel je.

Na hapje en drankje gaan we weer met een Uber naar de Tafelberg. We worden afgezet bij de kabelbaan en deze nemen we naar de top. De Tafelberg is meer dan 1 kilometer hoog en het is dan ook lekker fris bovenin! Van het uitzicht worden we weer warm, echt fantastisch. We kunnen vanaf hier Robben eiland zien en zelfs Kaap de Goede Hoop waar we morgen heengaan!

Vanavond gaan we, op advies van een collega van Wouter, naar een goede sushi tent in de oude haven. Lekker eten, geweldige omgeving en hopelijk goede wijn. Kaapstad, we like!!!