Twee parels van Toscane: Pisa en Lucca

27 augustus 2021 - Lucca, Italië

Vrijdag (toren van) Pizza dag! Vandaag staat de wekker om 7 uur omdat we rond 8 uur willen wegrijden naar Pisa! We hebben bij een parking vlakbij de beroemde toren afgesproken. We rijden op deze heerlijke dag lekker naar Pisa en er is geen kip op de weg en alles vlot dus prima. Op de parkeerplaats ontmoeten we Jacco en Maureen die nog 2 nachten in Lucca zitten. We parkeren op een steenworp afstand van de toren en het beroemde plein erbij: Piazza dei Miracoli. Hier is ook de Battistero en de Duomo van Pisa.

Het is nog rustig in Pisa en dus regelen we eerst kaartjes om de toren in te gaan en lopen dan richting de muurtekeningen van Keith Haring. Deze liggen iets ten zuiden van de Arno (de rivier) en brengt ons een beetje uit het meest toeristische deel van Pisa. Maar wat blijkt: zeker niet minder mooi. De muur ligt vlakbij een mooi plein Piazza Vittorio Emanuele II. Omdat we vroeg ontbeten hebben, gaan we -na de nodige foto's van Keith Harings schilderingen- daar lekker brunchen. We gaan zitten bij een onwijs leuk tentje onder de klimop met zicht op het plein. Ze hebben hier lekkere koffie en goede ontbijtjes (o.a. pannenkoeken voor de kids). We zitten hier dus prima!

Na het eten, lopen we door de Via Benedetto Croce naar het park (Giardino Scotto) waar in de avond openlucht films te zien zijn. Het park ligt er mooi bij en we zien meteen waar die films te bekijken zijn. Er is een soort theateropstelling gemaakt, oogt gezellig. Via de rivier lopen we naar de Ponte de Mezzo, de beroemdste brug van Pisa. Wat opvalt is dat Pisa niet zo heel druk, maar wel heel schoon is. Je ziet eigenlijk geen vuiligheid liggen of wat dan ook. Er zijn veel oude gebouwen en mooie standbeelden (zoals wel meer hier in Toscane trouwens). Ook zien we veel standbeelden van Garibaldi, die in heel Italie behoorlijk vereerd wordt. Pisa is een echte studentenstad en ondanks dat het zomervakantie is, zie je dat wel (in positieve zin) terug in de stad. Veel tentjes waar je kunt eten en drinken (en niet duur).

Over de Arno slenteren we via hele mooie straatjes richting de Duomo. We komen langs Piazza delle Vettovaglie waar een marktje bezig is en via Piazza Dante Alighieri (waar een deel van de universiteit ook aan zit). De route is echt mooi, oude gebouwen, leuke pleintjes, mooie standbeelden, etc. Pisa is echt een prachtige stad. We komen aan bij de Toren van Pisa en brengen onze tas weg. Omdat we ietwat tijd over hebben, lopen we ook even de Duomo zelf in (met ons ticket mag je daar ook heen). Maureen mag niet naar binnen omdat ze niet kuis genoeg gekleed is... Beetje vaag, maar na 10 minuten hebben we het ook wel gezien. Het is vrij commercieel allemaal, hoewel de kerk er aan de binnenkant wel erg indrukwekkend uit ziet.

Dan gaan we naar DE attractie van Pisa: de scheve toren. Toby heeft het er niet zo op om een scheve toren in te klimmen die ook nog best hoog is. Met de nodige aanmoediging gaat ie toch de trap op en eenmaal boven hebben we wel een prachtig uitzicht over Pisa (en omgeving). Ook zien we weer een voetbalstadion van A.C. Pisa (serie B dit keer). Toby vindt het onwijs spannend en ook Mette heeft last van hoogtevrees, maar ze zetten beide dapper door en na een kwartier staan we weer beneden op de rechte grond. Lopen in een scheve toren voelt een beetje alsof je teveel gedronken hebt...

We lopen naar de auto en rijden door naar Lucca (half uurtje verder). De route brengt ons door het begin van de bergen en we parkeren in het oude centrum vlakbij de B&B van Jacco en Maureen. Het eerste dat we doen is fietsen huren. Met een familiefiets (soort tandem maar dan in de vorm van een autotje) rijden we eerst over de muren aan de buitenkant van Lucca, een tochtje van ongeveer 45 minuten. Het geeft een goed overzicht van wat er in binnen de stadsmuren te vinden is. Zo zien we een mooie villa, een toren met bomen erbovenop (Torre Guinigi) en een heleboel kerken. We leren later dat er in Lucca origineel iets van 140 waren (in de historische kern), maar nu nog iets van in de 90. Mega veel dus en genoeg dus te zien.

Na de fietstocht, lopen we naar Piazza Napoleone, waar het paleis ligt van de voormalige zus van Napoleon, Elsa, de prinses van Lucca. Hier proberen we een koetstochtje te scoren, maar er zijn maar zeer beperkt aantal koetsen te vinden. Eigenlijk als we de hoop al hebben opgegeven en even op een marktje iets staan te kopen, zien we er ineens eentje en al heel snel komt er een tweede bij staan. We doen dus nog een onwijs leuke en informatieve tocht door de binnenstad met paard en wagen. In de ene wagen met Jacco, Wouter, Mette en Toby, en Maureen, Lieke, Lisse en Lucas in de andere. Deze verdeling hadden de kinderen bedacht en geregeld en wij vonden het een prima plan!

Na deze tocht lopen we naar het super gezellige Piazza dell'Anfiteatro, een ovaalvormig plein met alleen maar restaurantjes erop. Ook horen we onderweg verschillende straatmuzikanten, waarvan er eentje ook echt heel goed klinkt! We vinden een restaurant en sluiten deze vrijdag af met: hoe kan het ook anders op vrijdag, pizzadag: PIZZA! Tevens halen we een toetje bij de overburen (Gelateria) en wandelen we rustig terug in de richting van de B&B en de parkeergarage. Nu is het afscheid in Italie dan wel echt definitief. Jacco, Maureen, Mette en Lisse beginnen morgen aan de terugreis om zondag weer in Nederland te zijn. Wij gaan weer terug naar Figline voor nog vakantie met als doel om volgende week donderdag terug naar huis te rijden.

Samen op vakantie met zijn 8en was echt onwijs mega gezellig. Het voelt dan ook (wederom) raar om dag te zeggen. We hebben ons onwijs goed vermaakt, de kids hebben heerlijk samen gespeeld en vakantie samen was een stuk beter dan vakantie alleen. In de auto worden de gevoelens dan ook nog even uitvoerig besproken. De jongens zijn er een beetje teneergeslagen van. Van 7 uur op t/m kwart over 10 in de avond terug van een reis van 2 maal 75 minuten en ruim 23000 stappen lopen, zou je verwachten dat we bekaf zijn. Toch is er nog volop te kletsen in de auto. Pisa en Lucca waren fantastische plaatsen en absolute aanraders. Maar samen reizen was de grootste parel van Toscane!