Harry Potter Globetrotter!

24 april 2024 - Fort William, Verenigd Koninkrijk

We ontbijten wederom heerlijk in ons hotel. Echt een heerlijk hotel geweest in Glasgow. We pakken de laatste spullen, checken uit en rijden met de auto uit de hotel parkeergarage om half 10. We rijden Glasgow uit en gaan als eerste halte naar Luss. We rijden Loch Lomond & The Trossachs National Park in en gaan linksom het meer. Luss ligt ter hoogte van verschillende eilanden in het meer. We hebben een boottocht geboekt gisteren.

We arriveren in het plaatsje, tanken en lopen richting de pier. Het is echt fantastisch weer: de zon schijnt en het is onbewolkt. Het plaatsje is ook echt super gezellig met schattige huisjes. We arriveren in de haven en samen met een man met baby zitten we alleen aan boord. Ideaal! De dame die de boot bestuurt zegt dat het de beste dag van het jaar is voor een boottocht. No argument here!

We varen weg bij de haven en gaan richting een golfterrein iets ten zuiden. We varen langs een groot eiland dat bewoond is 365 dagen per jaar. Het is eigendom van 1 iemand en we zien inderdaad een groot huis aan de zuidkant. Toby fantaseert hoe het is om een eigen eiland te hebben en wat je daar allemaal op kunt bouwen. De eigenaar van het eiland heeft ook allerlei paarden die we zien staan. Hij heeft ze getraind om naar het vaste land te zwemmen in de zomer. Lijkt ons best een bizar gezicht.

Daarna varen we tussen 3 eilanden door terug richting de haven. Hier en daar zie je mensen met een Kayak achtig iets aanleggen bij een eiland. Er zitten hier veel wilde dieren op de eilanden waaronder walabi's (niet van hier). Het is heerlijk op het water, de zon schijnt en er hangt iets fris in de lucht waardoor het lekker is in de boot.

Om 12uur zijn we terug op land en via een toeristenwinkel lopen we naar een tentje voor eten. We lunchen daar en rijden daarna weer aan. We rijden een lange tijd langs het mooie Loch Lomond via een kronkelweggetje. Echt heel vet. We rijden nu richting Glen Etive. Dit is bekend van James Bond Skyfall dat daar is opgenomen. En je snapt waarom. We zien een bordje "Welcome to the Highlands" en de prachtige heuvels zijn overal om ons heen. Echt heel vet! We stoppen regelmatig onderweg om wat foto's te maken! (Overigens wilde Wouter de blog "In de highlands" noemen maar democratisch 3 tegen 1 is het de nieuwe titel geworden, bedacht door Lieke).

We rijden daarna door naar iets wat we van Instagram hadden: the meeting of three rivers! We parkeren langs de weg en de jongens klimmen en klauteren tegen de rotsen omhoog terwijl ze over beekjes springen. Hier komen drie wateren bij elkaar in 1 mooie waterval. Eerst beklimmen we de bovenkant en daarna gaan we naar de bodem van de waterval. De jongens doen enthousiast hun schoenen en sokken uit alleen het water is ijskoud. Na wat aanmoediging gaan ze echter met onderbroek alleen kopje onder. Brrrrr heerlijk koud. Na 1 keer kunnen de jongens geen genoeg krijgen en gaan ze meerdere keren het ijskoude water in. Koelt lekker af :)

We rijden via de Glencoe Visitor Center om wat informatie te winnen voor morgen als we in de buurt zitten voor een wandeling. Daarna rijden we door naar Fort William om boodschappen te doen. Vanavond zitten we in een huisje en dus zorgen we voor avondeten en ontbijt. We rijden door naar ons huisje (vlak buiten Fort William) waar de hot tub al klaar staat. Het eerste dat we doen is dus erin met een wijntje!! We eten in ons kleine maar schattige huisje en kijken Wie is de Mol? Om negen uur gaan we al naar bed: de dagen zijn vol gepakt en dus slapen we als een blok.

We slapen zo'n 10-11 uur en worden dus verfrisd wakker. We ontbijten lekker in het huisje en smeren lunch om mee te nemen. Eerst rijden we een kwartier naar het westen om de Glennfinnan Viaduct te bekijken. We parkeren er vlakbij en lopen in 10 minuten naar een perfect uitkijkpunt. Om 10:45 komt hier de Jacobite Steam Train langs, bekend van de Harry Potter films (Hogwarts Express). Een aantal minuten te laat komt de trein aangepuft. Echt heel gaaf om te zien over dit mega viaduct van 380 meter lang en 30 meter hoog.

We lopen terug naar de auto, halen een koffie en rijden terug naar het Oosten richting de Steall Waterfall. Bij Fort William rijden we ergens een weggetje in. Heel smal en heel gezellig langs het water. Onderweg zien we de Schotse koeien en we stoppen voor een fotorapportage. We zien ze in 3 kleuren staan (bruin, meest voorkomend, en zwart en wit). We rijden verder via een 1-baans paadje de laatste 10 minuten om bij een parkeerplaats te komen. Vanaf daar is het nog een half uurtje lopen (1 km) naar de waterval. De route is mooi en niet al te ingewikkeld. We picknicken in het veld zo'n paar honderd meter voor de waterval.

Na de lunch gaan we pootje baden en het water is ijskoud. Lucas besluit de touwbrug over te klimmen en ondanks dat ie maar net met zijn handen bij het touw kan, klimt ie zo over de rivier heen. Super knap. Even later zal Lieke hem ook nog nagaan. Toby en Wouter gaan in onderbroek kopje onder in het ijskoude water. Brrrrrrrr!

We lopen terug naar de auto. Een klein uurtje geleden zagen we al rookwolken verschijnen van achter ons. We maakten al de grap dat onze auto misschien wel in de fik staat. Als we teruglopen zien we dat we eigenlijk best wel recht op de rook aflopen. Echter zien we nog steeds mensen op en neer lopen dus zo erg kan het niet zijn. Na opnieuw 25 minuten klauteren zijn we terug bij de auto en inderdaad vlakbij de parkeerplaats zien we dat het bos tegen de heuvels in brand staat. Er zijn ook verschillende brandweerauto's aanwezig. Wij kunnen echter gewoon terugrijden zonder problemen ondanks dat je het vuur echt op 10-20 meter ziet.

We rijden het plaatsje Fort William in en parkeren bij het centrum. Het is nog steeds stralend weer dus we pakken een terrasje waar we wat drinken en ook ijs eten (zo'n weer is het). Daarna lopen we door het plaatsje en enkele leuke winkels. Je kunt er een kilt kopen. Best leuk, kost wel 500 pond! Hmmmm. De jongens vinden nog een smaak Prime en daarna halen we laatste spullen bij de Supermarkt en rijden we via de McDrive terug naar ons huisje.

We eten lekker buiten en duiken in de hot tub. Heerlijk warm water in het zonnetje. Verder zetten we onze Spotify lijst aan op de boombox. Een lekker chill avond in het verschiet. Morgen vertrekken we richting de Isle of Skye. Daar hebben we veel zin in!!

1. Harrie van nunen:
    25 april 2024
    Mooie foto's van de schitterende omgeving

Jouw reactie