E-din-bra

2 mei 2024 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Na de lunch wandelen we lekker door Pitlochry. Ondanks dat het regent, is het eigenlijk een heerlijke wandeling. Het plaatsje is namelijk echt prachtig. Het ligt langs een rivier, is heel groen en de huizen zijn echt heel mooi. We lopen de brug over en zien het theater en de grote dam. Via een omweg lopen we terug naar ons appartement. In de avond gaan we naar de Old Mill Inn wat er echt heel leuk uit ziet. Een waterrad voor de deur en binnen de echte Schotse gezelligheid van een Inn. Ook het eten en drinken is lekker. Wouter heeft een IPA en de jongens een J2O.

Na een lekker ontbijt vertrekken we om half 10 uit het prachtige plaatsje voor een lange dag. Eerst rijden we naar Stirling waar we Doune Castle gaan bezoeken. We nemen hier een pass voor alle kastelen in de regio. Dit kasteel werd o.a. gebruikt bij Monty Python, Game of Thrones (Winterfell) en Outlander (kasteel van de McKenzies). Jamie van Outlander is zelfs te horen op de audio guide. Het kasteel is erg mooi en via de guide krijg je ook een goed beeld hoe het eruit gezien moet hebben. De jongens vullen onderweg een quiz in.

Daarna rijden we naar Falkirk (onderweg zien we nog Stirling Castle liggen) wat een modern hip plaatsje is. Het is bekend om 2 zaken: allereerst de 2 enorm grote paarden kunstwerken die langs de snelweg liggen. Daar stoppen we eerst om foto's te maken. Verder nemen we wat te drinken. Daarna rijden we door naar de Falkirk Wheel. Dat is een mechanisme dat boten van hoger gelegen water naar lager gelegen brengt via een soort mega reuzenrad. Erg knap gemaakt!

Daarna gaan we naar Linlithgow Palace, wat een enorm paleis geweest is met grote vertrekken. Ook hier moeten de jongens vragen beantwoorden terwijl we meer lezen over het paleis. Het is echt heel groot met veel mooie plekken. O.a. heeft het een groot cellencomplex die ook is gebruikt in Outlander. In hetzelfde plaatsje halen we wat eten want het is inmiddels 14uur en we hebben honger.

We hebben nog 2 stops te gaan voor Edinburgh (spreek uit: E-din-bra, vooral Toby kan het heel grappig uitspreken). Eerst Blackness Castle, een mega kasteel in de vorm van een boot langs de kust vooral gebruikt om gevangenen te houden. Ook hier gaan de jongens los op de quiz. Ook dit kasteel is veel gebruikt voor TV o.a. ook voor Outlander. Tot slot gaan we naar Midhope Castle, ook wel bekend als Lallybroch uit Outlander, het huis van de familie Fraser.

Tot slot rijden we naar het hotel waar we eerst bijkomen van alle uitstapjes en de flinke rit. Daarna wandelen we Edinburgh in: wat een te gekke plaats. We zitten midden in het centrum en dus lopen we meteen in de gezelligheid. Live muziek, hele mooie oude gebouwen, veel restaurants en pubs. Echt helemaal top! We lopen een willekeurige route en gaan daarna eten op Victoria Street bij Bertie's Proper Fish and Chips. We moeten 20 minuten wachten want het is er erg druk. We eten en gaan snel terug naar het hotel om nog even te zwemmen (kan tot 22:00) voor we naar bed gaan. Hele leuke en volle dag dus we slapen als een os.

Op woensdag worden we wakker en blijven we even lekker liggen. Rond 9uur gaan we pas naar het ontbijt. De keuze is prima, de jongens nemen wafels en worstjes. Na het ontbijt lopen we gelijk de stad in. We willen een wandelroute lopen. Eerst brengen we Toby zijn telefoon weg want die is stuk geraakt in Pitlochry. Daarna lopen we via de A700 naar Princes Street. Dit is een mega lange winkelstraat en de jongens zien al heel snel overal in de winkel: Prime!!! We kopen Arsenal Prime (bestaat echt!) en zien ook nog de zeldzame Grape Prime alleen deze kost 12 (!!!) pond per flesje. Die laten we dus even staan.

De looproute begint bij de Balmoral, een erg chic hotel. We lopen langs Princes Street via de Scott Monument naar National Galleries of Scotland. Net als alle andere overheidsmusea is deze gratis. Binnen hangen schilderijen van Rembrandt, Rubens, Pissaro, Monet en Van Gogh. Ook zien we nog een mooi werk van Frederic Edwin Church. Via the Old Mound lopen we Old Town in. Zo lopen we o.a. langs Edinburgh Castle waar we morgen in willen. Via de Grassmarket lopen we naar de National Museum of Scotland. Daarna halen we Hot Chocolate bij de Milkman, een heel leuk hip tentje.

We lopen de Royal Mile helemaal af. Aan de zijkant zijn allemaal Closes die we verkennen. Dit zijn kleine schattige steegjes. Het is tevens een handige manier om een stukje weg af te snijden. Via tal van musea en overheidsgebouwen eindigen we bij het koninklijk paleis hier in Schotland. Ook zien we hier een groot park liggen met een top op meer dan 200 meter (Arthur's Seat). Rond half 2 lopen we naar de Department of Magic waar we gereserveerd hebben. Dit is een soort van bar in Harry Potter stijl. Je kunt hier een drankje bestellen die je vervolgens zelf moet bereiden. Het ziet er heel tovenaarachtig uit met gekke kleurtjes, rook uit je drinken en een recept voor je toverdrank. Super leuk!!!

Daarna gaan we terug naar het hotel waar Lieke met de kids gaan zwemmen, terwijl Wouter de telefoon van Toby ophaalt (weer als nieuw) en een massage neemt. Daarna gaat Lieke chillen op de hotelkamer terwijl Wouter met de Boys zwemt. De kids hebben een rugbybal gekocht en spelen ermee in het water. Daarna kleden we ons om op de kamer en rond 19uur gaan we de stad in voor avondeten! Het valt niet mee om iets te vinden waar het gezellig is, live muziek is en de kinderen in mogen. Het is hier ongebruikelijk/niet toegestaan om je kind een pub in te nemen. We eindigen daarom voor het eten bij de Filling Station op High Street. Na het eten gaan we naar de oudste bar van Edinburgh (uit 1519) voor live muziek. We horen dat we om 22uur moeten vertrekken vanwege de kids alleen pikken we zo nog wel een half uur live muziek mee.

Donderdagochtend ontbijten we in het hotel en daarna hebben we om 10uur een afspraak bij het kattencafé. Hier kun je wat eten en drinken terwijl er 9 katten om je heen lopen, liggen en slapen. Je mag ze op 1 na allemaal aaien en knuffelen en ze laten het ook goed toe. Er zijn allemaal kattenspeeltjes en plekken om te klimmen en te spelen. De jongens vinden het geweldig en Toby is zelfs helemaal door het dolle. Ze vertellen ook iets over de katten wat ze fijn vinden en wat hun karakter is. Super leuk!

Daarna lopen we omhoog naar New Town. We beginnen bij Charlotte Square en lopen via de winkelstraat George Street naar St. Andrew Square. Daarachter duiken we een winkelcentrum in om wat kleren te kopen voor de jongens. Daarna gaan we snel naar Edinburgh Castle waar we om half 1 gereserveerd hebben. We lopen door dit mega kasteel complex bovenop de heuvel die boven Edinburgh uittorent. Gisteren was het wat mistig, vandaag is het zonnig en we hebben dus perfect uitzicht over de baai en de rest van de stad. De jongens maken weer een quiz en zullen weer alle vragen goed blijken te hebben. Het is best wel druk in het kasteel met veel toeristen. Je hoort veel Fransen (zijn vaak nogal asociaal), hier en daar wat Amerikanen (zijn vaak nogal luid) en hier en daar Nederlanders (je komt ze ook overal tegen).

Na het kasteel gaan we wat lunchen in een koffie tentje wat tevens ook een hostel is (Code Pod, The Court). Lieke gaat zo shoppen hier en Wouter en de Boys zwemmen. Edinburgh is echt een fantastisch mooie stad met heel veel sfeer en prachtige oude gebouwen. Echt perfecte plek om als laatste in Schotland te zitten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Jouw reactie