Over the sea to Skye!!

26 april 2024 - Portree, Verenigd Koninkrijk

We staan donderdagochtend op na een goede nachtrust en rijden bepakt en bezakt richting Fort William om daarna de A82 naar het Noorden te nemen. Via een mooie route. Dit is ook de weg naar Inverness waar we dit weekend zitten. Wij gaan er echter af bij de A87 naar het westen. De route is erg mooi en we rijden vrijwel de hele tijd langs het water.

De volgende halte is Eilean Donan Castle wat nog net op het vasteland ligt. We arriveren iets na 12en. Het is een oud kasteel prachtig gelegen aan het water. Als we uitstappen horen we al de klanken van een doedelzak ons tegemoet komen. We regelen tickets en gaan het oude kasteel in. Er is o.a. een Nederlandse tourguide die al 20 jaar in Schotland woont. De jongens hebben een boekje gekregen met wat raadsels en puzzels die ze onderweg maken. We halen nog een koffie en rijden dan door.

Via de Skye Bridge arriveren we op Isle of Skye. Dit eiland is ongeveer 80 bij 40km, ongeveer zo groot als de provincie Zeeland. Er wonen nog geen 10,000 mensen waarvan de helft in de hoofdstad Portree waar we vanavond slapen. We volgen de A87 tot Sligachan waar we verder naar het westen trekken. We gaan namelijk naar de Fairy Pools waar we iets voor 3 arriveren. We parkeren de auto en beginnen te lopen naar... ja waarheen eigenlijk. We volgen de mensenmassa die je tot in de verre verte kunt zien. Het is hier zo uitgestrekt dat je ongelooflijk wijd zicht hebt.

We zien al vrij snel verschillende watervallen langs het pad en de jongens vinden het leuk om te "freerunnen" zoals ze het zelf noemen. Dat betekent zoveel als over de stenen klimmen en springen. We lopen tot we eigenlijk geen echt pad meer zien wat betekent dat we ongeveer een uur hebben gewandeld. We zitten bijna tegen de heuvel aan en we zien een wolk die zijn best doet om erover heen te gaan. We draaien om en zien de parkeerplaats waar we een uur geleden waren. We lopen de 3km in 40 minuten terug (minder foto's).

We rijden terug naar de A87 en volgen hem nu naar Portree. We arriveren in ons huisje en chillen even. Daarna lopen we naar het centrum voor een restaurant alleen zijn de meeste al vol. Dus wisselen we vrijdagavond pizzaavond om voor donderdagavond. We rijden naar Pizza in the Skye die bekend staat als super pizza in de omgeving. Het is een soort van trailer op een parkeerterrein. De man begint meteen een praatje. Hij is mega aardig en de jongens vinden hem hilarisch. Hij komt uit Engeland en heeft een soort houtoven in zijn busje. Hij maakt alles vers en ter plekke. We brengen het terug naar ons huisje en eten het daar op. Echt heerrrrrrlijkkkkk! Daarna lopen we nog even naar de Coop voor wat boodschappen en de rest van de avond chillen we in het heerlijke huisje.

Rond 10uur rijden we weg bij ons huisje. Na een korte tankbeurt, rijden we de A885 op. Vandaag willen we meerdere haltes aandoen terwijl we de hele bovenkant verkennen. De eerste halte is de Old man of Storr wat een enorme rots is. We maken hier wat foto's alleen hangt er een lage wolk waardoor het uitzicht niet top is. We nemen wel nog een koffie en allerlei cakejes/taart bij een winkeltje.

We rijden door naar Lealt Falls wat een mooie waterval is waar we nog een stukje lopen. Even verderop zitten de bekendste Mealtfalls langs de kust. Hier zie je o.a. de voetafdruk van een Dino die hier jaren geleden verderop gevonden is door een stel wandelaars. We rijden verder naar het noorden en stoppen bij An Corran beach (waar de voetafdruk is gevonden). Je kunt vanaf hier het vasteland van Schotland weer zien liggen. Hier lunchen we de cakejes bovenop een paar grote rotsen aan het water.

De volgende halte is Quaraing waar we iets voor 12 arriveren. Hier is een lange wandeling mogelijk die volgens de vele reviews "de mooiste hike ooit is". Wel zien we dat het 6.2km is en verwachte duur 3-4 uur. Bij afstand staat Medium bij moeilijkheid Hard. We beginnen er dus aan met het idee ergens om te draaien en terug te lopen. We lopen via een prachtige route langs de heuvel omhoog met constant zicht op het water. Het is geen makkelijke tocht, wel heel mooi. We drinken en eten wat na 1km waar we ongeveer een kleine 25 minuten over doen. We besluiten rond 2km te besluiten wat we doen: door of terug.

Op een gegeven moment zien we 2 paden van elkaar weggaan en we besluiten de buitenste te volgen. Het lijkt een omweg langs de heuvelland waardoor we zowel zicht hebben op het oosten als later op het noorden. Uiteindelijk komt dit pad weer bij het oorspronkelijke maar het was zeker de moeite waard. Als we bij de 2km zijn besluiten we door te lopen. De route is te mooi om nu al af te breken en we zitten rond de 3km/uur dus lijkt ons 6,2km te doen (iets meer dan 2uur ipv 3-4 uur). Wel weten we niet precies hoeveel extra die omweg was. Afstanden zeggen ook niet alles als je constant omhoog en omlaag gaat.

Op de helft begint een zwaar stuk want we zitten dan precies aan de noordkant en moeten vol over de berg heen. We zien het pad steil omhoog lopen en dat wordt een flinke klim. We stoppen soms even om op adem te komen met het hoogteverschil. Het is een flinke klim maar we halen veel mensen in en de jongens vermaken zich kostelijk met freerunnen en kletsen met elkaar. Boven aangekomen is het zicht echt grandioos. Je kunt alle kanten op kijken en kunt onwijs ver kijken. Hier zien we ook de parkeerplaats weer liggen alleen de auto's zijn echt maar stipjes. De weg omlaag is fijner dan omhoog alleen je moet wel goed opletten dat je niet onderuit schuift. Onderweg zie je overal schapen staan. Die lijken niet veel last van het hoogteverschil. Sommige staan rustig te eten op een schuin stuk.

Na iets minder dan 2uur zijn we terug bij de parkeerplaats. Wij zijn echt immens trots op de jongens (en onszelf) voor deze wandeling. Met in totaal 6,59km omlaag en omhoog hebben we een formidabele prestatie geleverd. We trakteren onszelf dan ook op een late lunch met hotdogs en burgers bij de parkeerplaats. Gaat er goed in na alle inspanning.

Via de bovenkant van het eiland rijden we door naar Fairy Glen wat een soort mythische plek is met stenen cirkels en een soort van ruïne op een rots. We parkeren en lopen die kant op en klimmen omhoog de rots op (best steil en smal) om zo op het landschap hier uit te kijken. Erg gaaf! Ook maken we nog wat foto's. Vanaf daar rijden we terug naar Portree om even in bad te gaan en te chillen.

Rond zeven uur lopen we het dorp weer in voor een restaurant. Het valt nog niet mee: alles is vol en heeft geen enkele plek meer de hele avond. Uiteindelijk vinden we een Indiaas restaurant met voldoende plek waar we heerlijk eten. We lopen nog rond voor wat foto's en een ijsje voor de Boys en dan lopen we terug naar ons huisje om nog even verder te chillen. Morgen gaan we richting Inverness!

Jouw reactie