The wee "old cheese"

29 april 2024 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

We slapen lekker uit en rijden iets over 10 weg uit Portree. Binnen een uur zijn we het eiland weer af via dezelfde route (er is niet veel keus). We zien het Eilean Donan Castle weer en nog een uurtje later zitten we weer op de A82. Iets daarvoor zien we een leuk tentje langs de weg waar even stoppen (Redburn Cafe and Gifts). Er ligt een oude brave golden retriever voor de deur waar de jongens meteen op afstappen. We bestellen lunch en drinken en het is heerlijk! Verse sandwiches, dubbele espresso, hele vriendelijke mensen. Echt uitstekende keuze.

We rijden weer verder. Voor het eerst deze vakantie regent het vandaag. Omdat we in de auto zitten hebben we er nog geen last van, het belooft komende week echter wel vaker te regenen waar we een mooie eerste droge week hebben gehad. We komen aan bij Urquhart Castle wat eigenlijk beter Urquhart Ruin had kunnen heten. Het ziet er behoorlijk gehavend uit. We stoppen voor een plaspauze en rijden langs Loch Ness door naar Inverness. In plaats van de stad in te gaan, rijden we eerst door naar Culloden Battlefield. Op deze plek vond de historische veldslag tussen de Jacobieten en de Protestanten/Engelsen plaats, o.a. bekend uit Outlander. Eerst bezoeken we het museum waar je zowel vanuit het perspectief van de Jacobieten als de Engelsen kunt bekijken. Ook is de veldslag met acteurs nagespeeld op een film die we met de jongens kijken. Daarna krijgen we nog een tour buiten van het slagveld en wat er precies is gebeurd wanneer. Dit is voor het eerst dat we in de regen staan. Toch een week droog kunnen houden ;-)

Via de giftshop lopen we terug naar de auto en rijden richting hotel. We zitten echt precies op de perfecte plek om Inverness te ontdekken. Ons hotel (Redcliffe hotel) zit midden tussen alle attracties en alle restaurantjes. We wandelen een beetje door de straatjes en ontdekken de stad. Het is inmiddels droog dus lekker verkennen. We reserveren om acht uur bij een goed restaurant met hele hoge beoordelingen (The Wee Bar). Iets over half 8 hebben we teveel honger en gaan we dus al naar binnen. We melden ons eerst bij het café dat ons naar het restaurant doorstuurt. Bij het restaurant blijken we een reservering te hebben voor het café. Bij het café terug krijgen we een mega aardige ober die zegt: ga maar zitten, wij regelen wel hetzelfde eten van het restaurant hier in het café (dezelfde eigenaar). Super geregeld dus.

Lieke en ik besluiten een whisky proeverij te doen daar en laten ons adviseren door de aardige ober. We nemen een 12-jaar oude Royal Brackla  en 16-jaar oude Balvenie en leren ook hoe je whisky moet drinken. Smaakt prima en je proeft het verschil inderdaad. Wouter neemt daarna nog een 14-jaar oude rokerige Balvenie die ook erg lekker is! Ook het eten is echt top en we nemen ook nog een top toetje. We worden dus goed verwend. We lopen door de zachte avond lekker terug naar ons hotel. Het is zaterdagavond en dus top drukte met live muziek in het centrum.

De volgende dag staan we voor het eerst een beetje vroeg op omdat we op tijd willen vertrekken. We ontbijten om acht uur en zitten iets over half 9 in de auto naar het noorden. We rijden richting Rosemarkie naar het strand om te zien of we zeedieren kunnen zien. Ondanks dat we er op het goede moment zijn (1 uur na eb) zien we geen zeehonden of dolfijnen. Erg jammer! Wel wandelen we een 45 minuten over het strand wat heerlijk is met de zon op ons hoofd. We rijden door naar het noorden richting Wick/Thurso. De volgende stop is Dunrobin Castle, een heel groot kasteel van de clan Sutherland. Het is er ook best druk. Er is o.a. een valkenier show buiten in de mega tuinen. We lopen door de tuinen en gaan daarna het kasteel in. De jongens moeten verschillende playmobil poppetjes vinden in het kasteel. Het is echt een groot kasteel met allerlei kamers waar nota bene een groot deel afgeschermd is voor toeristen.

Omdat de lunch in het kasteel niet al te lekker lijkt, rijden we terug naar Inverness voor de lunch. Omdat Toby nog nooit bij de KFC heeft gegeten (bel de kindertelefoon!) gaan we daar maar lunchen tot grote vreugde van de jongens. We eten en chillen in de kamer terwijl Lieke nog even gaat shoppen. We reserveren bij Zizzi wat hier in Schotland een grote keten is voor restaurants. We wandelen door het centrum en ploffen neer in het restaurant met uitzicht over de Ness Bridge. Ook nu is het eten weer lekker en veel en we spelen allemaal spelletjes. In Schotland spelen we heel veel het spelletje: omschrijf een persoon in 3 woorden en dan moeten de anderen het raden. We voegen nu ook wat Schotse historische personen toe die de jongens hebben leren kennen. We lopen terug naar het hotel waar we nog een spelletje Qwixx spelen samen.

We zijn redelijk bijtijds wakker en gebruiken nogmaals de heerlijke douche voor ontbijt. We hebben om elf uur gereserveerd onderweg voor een Zipline! We zitten dus om 9uur aan het ontbijt en proppen ons lekker vol voor vertrek. We laden de auto vol en rijden iets over half 10 Inverness uit. We rijden al snel langs Cairngorms National Park, een enorm groot natuurpark. Na een klein uurtje stoppen we bij G2 Adventure Hub. We doen een tuigje aan, helm op, handschoenen aan en gaan naar de oefenbaan waar we leren hoe te ziplinen! Daarna begint het echt werk en we vliegen over beekjes, kliffen en zelfs watervallen. Echt heel erg gaaf. Lieke voorop (na de instructrice dan), dan Toby, Lucas en Wouter als laatste. Je moet steeds zwaaien als je aan de overkant bent en losgeklikt bent van het touw. Op een gegeven moment krijgt Wouter een walkie talkie omdat de afstanden te groot worden. Dat snappen we in eerste instantie niet zo goed tot we bij de laatste banen aan komen. Voor het idee: de op-2-na laatste is 200m lang, de op-1-na langste 350m en de laatste maar liefst 550 meter (!!!). Dat is niet alleen lang maar door de hoogte ook snel en veel wind om je heen. Echt mega gaaf dus. We spreken als codewoord af "old cheese". Zodra we dat horen, mag de volgende vertrekken. De jongens leren haar ook nog "oude kaas" waardoor dat op een gegeven moment ook door de walkie talkie klinkt. De jongens vinden het helemaal te gek. Zeker als ze horen dat ze de laatste samen mogen (vastgekoppeld aan elkaar). Het uitzicht tijdens het zweven is echt heel erg vet!!

We rijden door naar Pitlochry waar we vanavond slapen. We zouden eigenlijk ergens anders slapen vannacht, maar we vonden dit om meerdere redenen beter: verder zuidwaarts, betere ingang naar het park en beter huisje! Daarom hebben we dit ergens vorige week gewijzigd (toen we al in Schotland waren). We worden super vriendelijk ontvangen en hebben echt een prachtige plek weer, midden in Pitlochry (Atholl Villa Guest House). We lunchen bij de buren (Garden Cafe) wat een super leuk plekje is. We hebben morgen ontbijt gereserveerd om half 9 want morgen is weer een volle dag richting Edinburgh!

1. Marian Hems:
    29 april 2024
    Wat gaaf met die zipline en ook misschien wel een beetje eng

Jouw reactie