Prime en muurschilderingen

22 april 2024 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Na onze siësta op zondagavond, gaan we lekker Glasgow in om een restaurant te zoeken. We vinden een Schots restaurant en pub in 1: the butterfly and the pig. Je moet vanaf de straat dan met de trap omlaag want de ingang zit op -1 zeg maar. We hebben niet gereserveerd en komen dus in de pub sectie te zitten.

We bestellen alle 4 hetzelfde: de burger van het restaurant. Hij is dan ook erg lekker. Wouter bestelt nog een lekkere IPA waar Lieke een slokje van probeert: Lieke en bier wordt niks. We zitten in een soort treinzitje bij een TV. Er zitten veel jongeren binnen en er staat gave muziek op!

Na het eten, gaan we nog een lekker rondje lopen. We lopen via Buchanan Street (wat de grote winkelstraat is) naar George Square. Daar verkennen we een beetje de omgeving. Er zijn veel monumenten over de Eerste Wereldoorlog. Via een lekkere omweg lopen we terug naar het hotel want we zijn nog steeds redelijk gaar. We slapen in een heerlijk bed en rusten allemaal goed uit.

De volgende dag schuiven we aan bij het ontbijt in het hotel: erg lekker! Veel keuze ook en belangrijker: pannenkoeken en wafels!! Alleen snappen ze hier niet het verschil tussen een zacht gekookt en hard gekookt ei: Wouter slaat zijn ei kapot en het loopt overal uit... beetje jammer!

Met een volle maag willen we beginnen aan een rondleiding door het stadhuis (Glasgow City Chambers). Onderweg ernaartoe komen we langs een Rangers FC fan store waar de jongens, ieder een ander, shirtje kopen. Toby laat zijn jas nog hangen dus Wouter moet later nog even terug rennen om die op te halen.

Daarna volgen we de rondleiding door de raadzaal en over de marmeren trappen. Het gebouw wordt vaak gebruikt voor film opnamen en je snapt waarom. Het ziet er prachtig uit. Na de (gratis!) rondleiding, beginnen we aan de Mural Walk: een tocht door de binnenstad van 29 prachtige muurschilderingen. Het is een flinke wandeling. We zetten 10,000 stappen als we nummer 20 zien. Het brengt ons naar het Oosten en daarna omlaag tegen de Clyde aan weer naar het Westen. We eindigen bij St. Enoch waar we een centrum inlopen voor de lunch. We eten bij Zizzi lekker Italiaans.

Daarna nemen we de ondergrondse naar Kelvingrove Art Gallery. Dit (ook gratis!) museum zit in een prachtig historisch pand. Er hangt o.a. een Van Gogh, Monet, Pissaro, Dali en Picasso. Verder is er geschiedenis van Glasgow te vinden en heel veel opgezette dieren. Het is erg divers en tof om te zien! In Schotland zijn alle musea gratis (verplicht) behalve van het koningshuis en particuliere musea.

Na het museum nemen we de metro naar Ibrox, het beroemde stadion van de Rangers (voorheen Glasgow Rangers). Helaas kunnen we geen tour van het stadion doen maar de jongens kopen nog wel een passend broekje en sokken bij hun shirt. Daarna gaan we terug naar het hotel waar we een korte siësta doen alvorens we naar het zwembad gaan.

Daar zoeken we de volgende dag uit qua reis en reserveren we al wat. Verder annuleren we ons hotel in Glenmore voor een betere keuze in Pitlochry. Dat is onze overnachting tussen Inverness en Edinburgh voor volgende week maandag. Morgen gaan we naar Fort William en onderweg gaan we een aantal keer stoppen. Na het plannen, gaan we verder met de bal spelen en genieten van het zwembad.

Rond acht uur lopen we stad in voor Sushi. We gaan eten bij Nuku Nuku die erg goed staat aangeschreven. In de avondwinkel vinden de jongens nog 2 nieuwe varianten Prime na vanmiddag er ook al 1 gevonden te hebben (tijdens de Mural Walk). Je kunt Toby niet blijer maken dan met een nieuwe smaak Prime. Hij heeft er dan ook al een nieuwe Youtube video over gemaakt (like en abonneer op ProToby333!!)... ;-)

Na de heerlijke Sushi nemen we om half 10 nog de metro richting Ibrox om naar de Millenium Bridge te lopen en de Glasgow Science Center te zien. Het is maandagavond en dus redelijk uitgestorven als we als enigen over de brug lopen. Het uitzicht is super alle kanten op. Aan de overkant van de brug is een grote parkeerplaats en een hotel. Het is al best wel laat dus nemen we vanaf daar een Uber naar ons hotel terug. Na tienen komen we daar aan. Morgen lekker weer ontbijten hier in het hotel en dan richting Fort William met als eerste bestemming Luss.

Onze indruk van Glasgow: een heel gevarieerde grote stad met allerlei gezichten. Het is de grootste stad van het land en heeft minder aanzien dan de kleinere broer Edinburgh. Toch zie je dat er heel veel gebeurd is de afgelopen jaren. Hier wat trefwoorden van ons: druk (Lucas en Toby), bezienswaardig (Lucas), mooi (Lucas en Toby), toerisme (Toby), kunstzinnig, vriendelijk, gevarieerd (allen Lieke), historisch, industrieëel en business (allen Wouter). Groeten uit Glasgow!

Jouw reactie