Fàilte gu Alba

21 april 2024 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

Luc en To moeten op zaterdag allebei nog voetballen en dus is alles minutieus gepland. Toby speelt thuis en wordt door Opa Beau thuis gebracht na een 12-1 overwinning. Lucas en Wouter rijden na een 1-2 uitoverwinning vanuit Valkenswaard snel terug naar huis. Nog een half uurtje alles thuis regelen en om 14uur rijden we richting Ijmuiden.

Na anderhalf uur rijden zien we de megaboot al klaar liggen en binnen een half uurtje zijn we door douane en geparkeerd op de boot. We gaan eerst de boot even verkennen want we hebben nog anderhalf uur voor vertrek. Er zijn meerdere restaurants, een supermarkt, een casino, twee bioscoopzalen, een lounge bar en bovenop de boot (11e verdieping) nog een Sky Bar! Onze auto staat op de vierde verdieping en onze kamer op de zesde. We hebben de hut midden helemaal vooraan en hebben dus uitstekend zicht waar we heen varen. Dat onze positie nog een nadeel heeft komen we later pas achter... we nemen wat te drinken en nacho's in de Lounge Bar. Zodra de boot gaat varen zitten we in Maritieme Wateren en dus is Roaming erg duur. Dus nu kunnen de jongens nog even op internet.

Zodra we varen is het vrij snel onrustig water. Er wordt ook iets over omgeroepen. Uiteindelijk zouden we ook 35 minuten vertraging erdoor hebben. Lucas en Lieke hebben wat last van hun maag en twee aardige Nederlanders geven ons wat pilletjes ervoor. Later halen we zelf ook nog voor de zekerheid in de winkel. Om half 7 hebben we gereserveerd in de Explorers Kitchen waar we heel veel keus hebben. Heerlijk eten en lekker Nieuw Zeelands wijntje erbij. Na het eten gaan we terug naar onze cabin waar Lucas en Lieke op bed gaat liggen. Toby en Wouter spelen nog een spelletje op de telefoon (offline) samen en we liggen er op tijd in.

Omdat we de cabine voorop de boot hebben, lijkt het net alsof we in de achtbaan zitten. Je voelt de boot met de golven mee omhoog gaan en weer vallen. Daardoor heb je extra last van zeeziekte. Het valt niet allemaal goed op de maag maar de jongens slapen toch best goed, met name Lucas.

De volgende ochtend douchen we lekker in de hut en zitten we rond acht uur aan het ontbijtbuffet. Ook nu is er weer heel veel keuze. Echt prima met ook allerlei drinken. Lucas weigert een pilletje voor zijn maag te nemen en heeft er dus nog steeds last van.

Tijdens het ontbijt raken we aan de praat met twee Nederlandse chauffeurs die ons mega veel tips geven voor bij Inverness en ook voor onze route vandaag naar Glasgow. Het is wat langer rijden maar volgens hen zeer de moeite waard. Door de flinke wind en golven arriveren we uiteindelijk om 10 voor 10 (UK tijd) in Newcastle.

We rijden via een super aardige douanier de ring bij Newcastle op naar het noorden. Via een mooie binnendoorroute komen we op A696 wat ons doel is. Deze route brengt ons namelijk door de heuvels van Noord Engeland en via Northumberland National Park. De vrachtwagenchauffeurs zeiden dat het qua benzine niet de gunstigste route was, maar wel de mooiste. En dat is het! Via kronkel weggetjes rijden we langzaam omhoog de heuvels in en de temperatuur zakt naar een lekker frisse 8 graden. Helemaal boven op de heuvel (bijna 1 kilometer hoog) komen we bij de Schotse grens. Omdat Schotland onderdeel is van het Verenigd Koninkrijk merk je niks van de grens anders dan een grote vlag en steen (soort menhir) waar Scotland opstaat. We stoppen even voor wat foto's. Fàilte gu Alba staat er wat zoveel betekent als "Welkom in Schotland" (in het Gaelic).

We rijden verder en besluiten naar Kelso te rijden voor de lunch waardoor we voorbij Jedburgh (waar alles dicht is, zondag?) van de hoofdweg gaan. We vinden een leuk tentje genaamd "Cream Chimneys" waar Toby pannenkoeken eet, Lieke en Lucas een stokbroodje en Wouter enchiladas. Na een WC rondje knallen we door richting Glasgow onder Edinburgh langs. Vlak aan de snelweg zit het Hilton waar we verblijven in een ruime suite. De jongens slapen het laatste uurtje in de auto en zijn dus goed uitgerust. Wij zijn echter bekaf. Toch lijkt het ons goed eerst naar het zwembad te gaan want de jongens kijken daar zoooooo naar uit. Om vier uur ploffen we erin en gooien de jongens over met een bal en spelen met een klein jongetje dat er toevallig ook is. Ook is er een sauna en stoombad waar we om de beurten in gaan. We zitten in een heerlijk hotel midden in het centrum waardoor we vanavond lekker Glasgow gaan verkennen. Morgen hebben we de hele dag hier in de stad om dinsdag weer verder te rijden. Zo direct eerst siësta en dan uit eten!

Proost uit Schotland!

1. Jacco:
    21 april 2024
    Leuk weer jongens!
    Haha: dat gaelic ken ik nog van Ierland:
    fáilte a baile suingean.

Veel plezier!!