Yo home to Best

12 augustus 2023 - Santa Monica, California, Verenigde Staten

We zijn vroeg op met alles bepakt en bezakt. We rijden kwart voor 8 de camping af en zeggen dag tegen Santa Barbara. We rijden een vrij rustige route over de 101 en 405 naar Carson waar onze RV rental zit.

We arriveren iets na 10 en na 10 seconden discussie over iets wat kapot is (kwam niet door ons) wordt alles afgetekend en is OK. Stelde dus niet veel voor deze controle. We nemen een Uber XL naar het hotel want we zitten nu met allerlei tassen en koffers te sjouwen.

We kunnen nog niet op onze kamer, we kunnen wel onze spullen dumpen dus dat doen we. Vervolgens nemen we eten en drinken mee, zwemspullen en lopen we in 20 minuten naar het strand. We zitten vlakbij Venice Beach en Santa Monica Pier.

Het water is heerlijk, veel minder koud dan je zou denken. De jongens gaan dus volop zwemmen en daarna Lieke en Wouter ook. Het is nog wat bewolkt om 11uur, alleen trekt het helemaal open rond een uur of 13. We smeren dan ook te laat en raken de laatste dag van de vakantie nog verbrand.

We krijgen een berichtje dat we onze kamer op kunnen en gaan dus terug naar het motel. Alle spullen liggen al klaar en onze kamer is echt top. Hele fijne douche, fijne bedden. Er is ook hele goede wifi wat de jongens fijn vinden.

Rond half 5 gaan we naar de Santa Monica Pier. We lopen via de Starbucks (hè wat vervelend) en het is druk en gezellig op de Pier. Er is een achtbaan, reuzenrad en nog meer kermisachtige attracties. We eten een MEGA ijsco en de jongens gaan daarna met zijn 2en in de achtbaan. Tot hun grote plezier mogen ze zelfs 2x achter elkaar!

Daarna lopen we langs het strand naar Venice Beach. Waar bij Santa Monica de vibe erg toeristisch en pretpark is, is het bij Venice Beach meer hippie/backpack. Straatmuzikanten, veel Tarot lezers en gezellige cafés langs de boulevard. In de leukste zoeken wij een plekje: The Venice Beach Bar & Kitchen.

Hier bestelt Lieke een cocktail en Wouter een IPA. Ook bestellen we allerlei eten zodat we alles als tapas kunnen eten: gefrituurde bloemkool, tortilla's, kip, gefrituurde mozzarella: allemaal erg lekker! De jongens eten ook echt alles en proberen deze vakantie ook alles. Echt heel fijn! Verder staat er leuke rockmuziek op uit de 90s. Echt heel toffe tent dus.

Op zoek naar een ijsje lopen we terug via Main Street. Hier zit ook echt van alles en nog wat als eettentje. Bij Heavy Handed slagen we en de jongens eten nog even lekker hun ijsje op terwijl we Main Street doorlopen. Met een Uber gaan we terug zodra de ijsjes op zijn. Moe en voldaan gaan we slapen.

We staan rustig op, pakken wat drinken en een muffin bij het motel. We willen graag brunchen downtown om nog even wat gezond binnen te krijgen voor vertrek naar de Airport. We eindigen in The Hive wat een heel leuk hip tentje is met allerlei gezond ontbijt. De jongens nemen er een smoothie bij.

We genieten even van de laatste uren VS. Wat heel erg opvalt hier is dat gezond eten vele malen duurder is dan ongezond. Dat is in Nederland natuurijk ook, hier nog veel meer: een hamburger kost een paar dollar, met een blaadje sla erbij een dollar duurder. Dat neemt dus geen Amerikaan. Zeker niet buiten de grote steden. Een simpel vet ontbijt is veel goedkoper dan een "verantwoord" ontbijt.

We vroegen de jongens wat opvalt in de VS. Ze benoemen met name de armoede. In de steden zie je veel daklozen en zwervers. Toby benoemde het ook een paar keer in de Uber. Amerikanen snappen het niet helemaal als je zegt dat ze "poor" zijn. Ze zien zichzelf als rijk. Wij zien het vooral als armoede, kun je nog zoveel miljardairs hebben.

We lopen terug naar het motel waar we geregeld hebben dat we laat kunnen uitchecken. Om half 1 nemen we hier de Uber naar het vliegveld. We vliegen iets voor 17uur lokale tijd naar Amsterdam (2uur in de ochtend NL tijd). We hebben beloofd dat de jongens de databundel van Wouter (10 GB voor de hele vakantie) mogen opmaken op het vliegveld via Hotspot. Er is nog 5 GB over :)

De vlucht (KL604) is iets meer dan 10 uur dus we landen rond de lunchtijd NL tijd dan inmiddels zondag. Wij hebben Soekie en Litten gemist dus kijken er naar uit ze weer te aaien!

Onze vakantie was top!!! Samenvatting (brainstorm van ons 4en): mooi, veel groen, veel te doen, zwervers, veel national parks, heel prachtig, ATV, Basketbal, NBA, GO ACES, Miss twice, get a slice, yo tenenkaas, casino, if you're going to San Francisco, Defense!, lekker eten, Funko HQ, Golden Gate, Prime, Smores, fietsen, veel wandelen, rotsen klimmen, trouwe camper, duur, eekhoorns, taal, aardige mensen die je helpen, Hollywood, Tesla Coil, Griffith Observatory, grote bomen, watervallen, veel bergen, zwemmen, hitte, airco in de camper, glijden, roddelen, burgers, pizza, kunst in Kanab, muurschilderingen, mooie trappen, strand en zee.

Gelukkig met ons 4tjes!

1. Jacco:
    12 augustus 2023
    Kan ik alle punten uit de samenvatting thuisbrengen na het lezen van jullie blog, maar Tesla Coil …. 🤔
  2. Lieke:
    12 augustus 2023
    Haha, ik ook niet. Toby had dat ik LA bij Hollywood gezien. Vond hij cool. Heeft misschien ook niet in de nog gestaan.