Highway 1

11 augustus 2023 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

Vandaag moeten we best een stuk rijden dus we staan op tijd op. Voor half 9 rijden we de camping af en laten we San Francisco achter ons.  Met afstand was het hier het koudste (max 20 graden). Enorm verschil met de 40+ hier niet al te ver vandaan.

Ook nu is het mistig. Je ziet de wolk vanaf de zee de weg opdrijven. Het is dan ook vochtig. Onze camper is ook vochtig geworden aan de binnenkant. We nemen niet de snelste route want we blijven op de Highway 1. Dat is namelijk de weg langs de kust die de reis veel mooier maakt. We rijden dus langs Half Moon Bay en Pescadero. Het is bij vlagen prachtig uitzicht en bij vlagen weer helemaal mistig.

Bij Santa Cruz tanken we en nemen we een koffie. Ook hier praat de bediende bij de pomp honderduit. Hij kent Philips, ASML en heeft zelfs ooit voor een klant van ASML gewerkt in Taiwan. Heel grappig.

We volgen nog een stukje de 1 en gaan dan de 101 op,  dus niet meer langs de kust. Hier maken we even flink wat meters. Het landschap is mooi, we rijden tussen 2 heuvels door en het is redelijk groen. Ook passeren we veel wijnstreken.

Als we nog ongeveer 2uur moeten rijden, stoppen we bij Paso Robles. Dit is een leuk plaatsje ongeveer even groot als Best met veel leuke eettentjes. We gaan eten bij een Italiaans restaurant en bestellen allerlei gerechten om te delen: burrata, salade en spaghettini! Die laatste is heel pittig! De jongens doen een challenge: wie kan dit het meeste eten zonder te laten zien dat je het heet vindt? Het heet "no reaction"!!!

We rijden weer verder langs de mooie route en nemen bij de splitsing de 154 die iets sneller is dan de 101. De route gaat op een gegeven moment dwars door de bergen. Omdat daar ook een wolk hangt zie je bij vlagen echt geen 50 meter voor je. We rijden dus erg langzaam, net als de rest!

Door de bergen heen zitten we weer op de 101 en rijden we Santa Barbara in. Onze camping zit vlakbij de snelweg en we zijn er iets over 4. Er is goede wifi dus de jongens zijn blij. Wij gaan nog 1x de was doen zodat we alles redelijk schoon mee naar huis nemen. Redelijk want de wasmachines op een camping draaien niet al te lang dus ECHT schoon wordt het niet. Maar ja.

We lopen vervolgens door het plaatsje onder de snelweg door naar het strand. Het is een erg mooi plaatsje hier. Er is ook een evenement bezig op het strand dus we horen een live band en zien allerlei kraampjes. We hangen even op het strand en halen dan pizza verderop. Gezien we morgenvroeg de camper moeten inleveren, is pizza wel handig als ontbijt. We hebben echter zoveel dat het ook lunch wordt.

We lopen door het best wel donker terug naar de camping (niet heel relax).Bij de camper eten we het op en drinken we ook een beetje de koelkast leeg. We pakken de koffers en de tassen in zodat we morgen weer mobiel zijn zonder camper. Groot voordeel van een camper is dat je altijd al je spullen bij je hebt. Nu moeten we dus weer even wennen.

Morgen willen we om 8uur wegrijden hier. Afhankelijk van het verkeer is het 1 uur 40 tot 2 uur 30 rijden naar de plek waar we de Camper moeten inleveren. Inlevering is 11uur dus we willen zeker op tijd zijn! Voor morgen hebben we een motel gereserveerd vlakbij Santa Monica Boulevard!