Teresien & AquaPalace!

7 mei 2018 - Theresienstadt, Tsjechië

Op zondag staan Lieke en Wouter vroeg op omdat ze om 9:15 op het plein worden opgehaald om naar Teresienstad te gaan. Na een rit van ongeveer een uur die wordt volgepraat door de gids komen we eerst aan op het grote terrein waar in de "hoogtij dagen" zo'n 57.000 mensen zaten. We zien slaapvertrekken en heel veel kunst gemaakt door de gevangen joden. Ook zien we een propaganda film speciaal gemaakt om joden te lokken naar Teresien.

Daarna rijden we door naar het kleine fort iets verderop dat door de Gestapo werd gebruikt voor verhoor (lees: marteling) en gevangenhouden van politieke tegenstanders of mensen van het verzet. We zien de isoleercellen en de plek waar er veel zijn doodgeschoten.

Tot slot lopen we via de grote begraafplaatsen terug naar de bus waar we langs het crematorium rijden special door de Duitsers gebouwd. Het is niet te benoemen wat voor trip het is maar je wordt er niet heel blij van. De grote gedenksteen van 6000 kilo (1 gram voor elke gestorven jood) is een mooi symbool dat het samenvat. Heftig.

Ondertussen zijn de kinderen in een totaal andere stemming na de legowinkel, speeltuin, zandbak, snoepwinkel en Toby een shirtje van Messi heeft gekregen. We treffen elkaar rond 15uur in het centrum en gaan even wat drinken.

Na een korte siësta gaan we pizza eten in het centrum van Praag met hele lekkere wijn (Valpolicella). De jongens verheugen zich al dagen op morgen: we gaan naar AquaPalace, het grootste zwemparadijs van Centraal Europa!

We staan op tijd op om via de metro en bus naar een buitenwijk van Praag te gaan voor het zwembad! Het is maandag en dus relatief rustig want het is heel groot!! Er zijn 3 grote hallen: 1 met golfbad en badjes voor de kleineren, 1 met bubbelbaden en wedstrijdbaden en 1 met heel veel glijbanen. Verder kun je nog buiten met een bar in het bad. Genoeg te doen dus.

We vervelen ons ook geen seconde eerlijk gezegd. Ook omdat je Toby de hele tijd in de gaten moet houden omdat hij constant valt of springt of zo :-) De glijbanen zijn bijna allemaal 8+ maar we merken al snel dat die leeftijden nergens op slaan. We gaan dus gewoon eerst zelf van de glijbanen en als het oké is dan gaan we samen met de jongens. De jongens willen alles wel maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

We eten lekker ijsjes nog in het zwembad en gaan er rond vijf uur uit. In de metro vallen beide jongens in slaap en heel toevallig worden ze allebei wakker als we ze net naar boven getild hebben en ze in bed liggen. We besluiten in het appartement te koken (broodje worst). Iedereen is moe van het zwemmen. Morgen nog een hele dag Praag (zonder echte plannen) en dan woensdag weer terug. Nog even genieten (ook van het super weer)!!!!

1. Jan:
    7 mei 2018
    Klinktheel gezellig! Fijn dat jullie t zo leuk hebben. Geniet ze!!!
  2. Oma beau:
    7 mei 2018
    Dat zullen we nog doen helaas nog maar een dag en dan zit het er weer op maar wel super leuk geweest