R.U.S.T.

20 december 2014 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Rustig, aangekomen op onze bestemming en camping zien er al snel dat het rustig is op het park. Het regent zachtjes en volgens de voorspellingen hebben we nog een uur om iets te doen voor het echt losbarst. We besluiten het park te verkennen en even te douche met de kids (wat op een camping een hele onderneming is kunnen wij je uit ervaring vertellen). Daarna maken we ons op voor een rustig avondje in de camper.

Uitgerust, na een regenachtige nacht besluiten we onze eerste echte rustdag te beginnen met heerlijk uitslapen. We worden wakker gemaakt door een heerlijk zonnetje. Dit stemt ons gelijk extra vrolijk. We gaan heerlijk buiten zitten ontbijten. Lucas maakt zijn verwachtingen voor vandaag ook gelijk duidelijk als hij kinderen in zwemkleding ziet. "Wij gaan ook zwemmen hè"

Sportief, na het ontbijt vertrekken we naar het zwembad en gaan we paar uur zwemmen. Toby doet tussendoor een dutje in de buggy maar Lucas is bijna niet uit het water te krijgen. Rond 12.30 uur besluiten we even een rustpauze in te lassen en gaan bij de camper en de springkussens spelen. Dit geeft ons ruime om zelf ook even uitgebreid te douchen. Na de korte pauze besluiten we naar het dorp te wandelen wat een iets langere wandeling blijkt dan we in eerste instantie verwacht hadden. Napier is en prachtig art deco stadje aan de zee.
We eten wat in Napier bij een Irish pub en wandelen weer terug naar onze camping.

Tongariro, de volgende ochtend worden we pas om 9 uur wakker en besluiten we beetje haast te maken omdat we vandaag Tongariro op de planning hebben staan en dit nog 2,5-3 uur uur rijden is. Na een prachtige route en geweldige scenic lookouts komen we rond half één aan in Turangi waar we informatie verzamelen voor wat een leuke haalbare wandelroute is voor ons door Tongariro national park. De vrouw van het informatiecentrum adviseert ons naar Whakapapa te gaan en daar zijn allerlei routes. We besluiten de Taranaki falls route te gaan wandelen. 5km en 1 uur lopen staat er op het bordje. Kinderen in de rugdragers en gaan met die banaan. Na een uur wandelen komen we aan bij de waterval. Onderweg hadden we ons al gerealiseerd dat het één uur heen en éénuur terug was. Dat is met een ruim 15kg zware en bewegende rugzak bergop, bergaf, trap op en trap af, een hele beproeving. De heenweg was vrij pittig maar des te trotser zijn we nu we het erop hebben zitten. Dit was onze eigen soort van Tongariro crossing.
Vanavond logeren we in Ohakune.
Morgen gaan we naar Martinborough.