Aqaba, stad van het feesten

29 oktober 2021 - Akaba, Jordanië

Via het treinstation van Wadi Rum (wordt alleen gebruikt als museum, er rijdt hier niks) rijden we naar Aqaba, de enige stad in Jordanië met een haven. Aqaba ligt op een 4 landenpunt met Egypte, Israël en Saoedi-Arabië. Tevens is het onafhankelijk van de rest van het land waardoor je nergens belasting over betaald. We rijden daardoor langs een douane op de heenreis.

In Aqaba aangekomen doen we eerst een koffie. De bus stopt midden in het centrum op straat zodat wij even rustig kunnen uitstappen. We hebben sinds 24+ uur weer eens WiFi dus iedereen leest even bij 😀

Daarna gaan we richting de haven waar Raad een boot heeft geregeld voor onze lunch, snorkelen en om vissen te kijken via de glazen bodem. We bekijken eerst vlakbij de haven een gezonken tank en gaan daarna verder de zee op zodat we Saoedi-Arabië en Egypte kunnen zien. Hier zien we een gezonken schip op de bodem, veel visjes en het koraal.

Eerst gaan we hier lunchen wat erg lekker is (en gezellig) en daarna gaan we snorkelen. Het water is lekker (niet koud) en erg helder dus je ziet van alles zwemmen. Ook kun je van de bovenverdieping van de boot in het water springen wat iedereen graag doet.

Lucas durft het ook na heel even aarzeling. Toby heeft veel langer nodig maar na een half uur treuzelen en twijfelen doet ie het onder de voorwaarde dat ie samen met mama springt, papa met reddingsboei in het water ligt en alle kinderen hem aanmoedigen. Dappere Toby.

Na het zwemmen zijn we, naast onder het zand, ook onder het zout dus we willen wel even douchen. De boot brengt ons terug en we rijden naar ons hotel in het hart van de stad: de Mövenpick met zijn eigen privé strand.

Hier dumpen we de spullen en gaan we douchen en in bad. We drinken even snel een cocktail op het strand als we schoon zijn en gaan dan met de groep een rondje door het nieuwe en oude centrum lopen. Raad adviseert verschillende winkels en we proeven heerlijke kruiden, noten, thee en zien mooie souvenirs. Iedereen is ook onwijs behulpzaam en gastvrij dus je voelt je snel thuis.

Na de rondleiding gaan we naar een mooi restaurant waar we lekker buiten gaan zitten eten. In Aqaba is het de hele week straks 33 graden en in de avond koelt het af tot minimaal 25 graden. Anders gezegd: het is hier altijd lekker weer!!!

We eten en drinken heerlijk met zijn allen en ook nu is de sfeer weer top! Uiteindelijk gaan we om elf uur pas naar het hotel toe. Vrijdagochtend hoeven we niet vroeg op, dus we kunnen ook lekker uitslapen.

We slapen heerlijk uit en gaan daarna lekker buiten ontbijten. Het is hier erg veel en luxe dus we zitten weer prima. Na de koffie en ontbijt hebben we de kids beloofd eerst naar het zwembad te gaan. Wouter neemt een massage terwijl de kinderen dan afkoelen.

Na een tijdje voegen ook de andere kinderen zich erbij en wordt er dus volop gespeeld. We gaan na de lunch nog even wat spulletjes kopen na de tips van Raad.

Na het shoppen en chillen spreken we weer af om samen te eten, dit keer op het dak van het Hilton met prachtig uitzicht op de stad en Israël. Het is nog steeds 27 graden en dus heerlijk in de avond. We vieren de verjaardag van Tim uit onze groep die 12 wordt met het nodige dansen en zingen. Leven is prima hier in Aqaba!