Woestijnleven

28 oktober 2021 - Wadi Rum Village, Jordanië

We vertrekken uit Petra na een heerlijke lange slaap en ontbijt. Onze bus brengt ons naar een hoog punt met "uitzicht" op de verborgen stad. Je kunt het al raden: je ziet het niet. Het is perfect verborgen tussen de rotsen. We zien wel de enorme afstanden tussen de verschillende rotsen waarvan we dus maar een klein deel hebben gelopen. Het is echt groots!

We rijden verder naar het zuiden en stoppen onderweg voor een koffie en wat boodschapjes. Daarna rijden we in 1x door naar Wadi Rum, een groot woestijn park met hoge heuvels (Wadi = vallei en Rum = gebergte). We parkeren de bus en rijden met de jeep eerst naar de slijterij om bier en wijn voor vanavond in te slaan. Daarna rijden de jeeps de woestijn in.

Na ongeveer half uurtje over heuvels en door het zand komen we bij ons kamp aan. Je ziet het niet liggen omdat het net achter een heuveltje tegen de rots ligt. Het is aan 2 kanten ingebed door hoge rotsen en daarmee ligt het uit de wind en uit de zon. Perfecte plek dus.

We lunchen in het kamp en maken ons daarna klaar voor een 4uur durende jeeptocht. Op hoge snelheid knallen we door het zand. De jeeps kunnen echt hard en trekken ook het mulste zand en de hoogste bergjes.

We stoppen meerdere keren. De eerste keer om naar boven te lopen en keihard door het zand naar beneden te stormen/rollen. Toby, zonder enige angst, rent iedereen eruit inclusief onze gids.

Daarna stoppen we nog meerdere keren om de bergen op te klimmen wat de jongens heel leuk vinden. Ook stoppen we bij een Bedoeïenen tent om thee te drinken en muziek te horen.

Tot slot stoppen we boven op een heuvel om de zonsondergang te zien (rond 18uur). Daar in het midden van niks met zijn allen in het zand kijken hoe de zon snel ondergaat is echt rustgevend. Totale stilte is er in de woestijn. Al snel volgen de eerste sterren in de lucht.

We rijden terug, de jongens zitten het liefste in de jeep bij de andere jongens en bij Raad (onze gids) omdat hij het hardste rijdt tot veel vreugde van onze Boys. Hij daagt ze ook uit om steeds verder en hoger te klimmen wat de jongens ook super doen. Wij durven af en toe niet te kijken maar realiseren ons ook dat we het los moeten laten. Wat dat betreft werkt deze vakantie bevrijdend: de jongens gaan steeds meer hun eigen gang zoals de grotere jongens.

Terug in het kamp, gaan we lekker met een biertje bij het kampvuur zitten. Om 19uur wordt het eten uit de grond gehaald (letterlijk) waar het uren heeft zitten garen. We eten heerlijk die avond met zijn allen in ons woestijnkamp.

Na het eten gaan we verder met wijntjes drinken, muziek luisteren, voetballen en vooral heel veel kletsen en zwetsen. Onze groep is heel erg gezellig dus we vermaken ons wel. Na een tijdje gaan we nog zingen (met name Wouter) en komen alle Nederlandse klassiekers voorbij. Ondertussen is de sterrenhemel prachtig, je kunt ongelooflijk veel zien hier in de woestijn. Ondanks dat het afkoelt, hebben we het niet koud door het kampvuur (en de drank). De jongens liggen er rond 22uur in en wij na middernacht. Dan hebben we bijna alle Nederlandse klassiekers gehad!!

We worden rond zonsopgang wakker en dus pikken we die nog even lekker mee. De woestijn is totaal stil zo in de ochtend op hier en daar wat geluid van een vogel na. Na het ontbijt staat een kamelentocht door de woestijn te wachten. De jongens vinden het in eerste instantie wat spannend maar al vrij snel niet meer. Het is lekker wakker worden zo op de kameel met zijn allen.

Wadi Rum is echt prachtig. We hebben onwijs toffe 24uur in de woestijn gehad hier. Met de jeeps, klimmen, berg afrennen, met de kameel, kampvuur, gezellige groep. Het was een fantastische beleving.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade