Petra, één der 7 wereldwonderen

27 oktober 2021 - Petra, Jordanië

Vandaag staat Petra op het programma. We zitten om kwart over 7 fit bij het ontbijt en eten goed voor de vele voetstappen (het zouden er uiteindelijk 27000 worden) die gaan volgen.

Om half 9 vertrekken we met onze groep naar de bijna 3000 jaar oude verborgen stad. Petra is gebouwd door de Nabateeërs en was tot in de jaren 90 vorige eeuw bewoond. We lopen eerst via een open weg en later omringd door hoge rotsen de eerste paar kilometer naar de schatkamer, het bekendste uitzicht van Petra, gebouwd kleine 100 jaar voor Christus. Hier drinken we even wat met uitzicht op Al Khazneh zoals het officieel heet.

Vervolgens lopen we door via een speciale route van onze gids die offroad gaat. Dus flink klauteren en klimmen maar met prachtige uitzichten tot gevolg. Zo zien we de tempel en een groot amfitheater met plek voor duizenden. Ook vinden we een prachtige plek hoog in de heuvels waar je kunt zingen zodat de hele vallei het hoort. Wouter zingt een klein stukje en het galmt inderdaad heel hard!!

Vervolgens lopen we via een kerk met wederom allerlei mozaïeken naar onze lunchplek. We waren niet zeker hoe onze jongens het zouden doen maar tot nu toe voortreffelijk. Na de lunch (weer buffet, all you can eat) is er de mogelijkheid om 1000 traptreden naar boven te lopen voor het klooster. We twijfelen vanwege de jongens maar na de lunch voelen ze zich goed dus we wagen het er toch op.

Nou... de jongens vliegen bijna naar boven. Wouter heeft de grootste moeite om ze bij te houden en al snel komen we daarom boven aan bij het mooie klooster. Er rijden ezels en kamelen om je te brengen als nodig is maar de jongens hebben het helemaal op eigen kracht gedaan. Onze groep is ook mega trots op onze jongens die het jongste zijn van alle kinderen.

Vervolgens lopen we weer naar beneden, helemaal terug naar de schatkamer (nu via de Romeinse  hoofdweg, ofwel de Decumanus maximus). Vanuit daar lopen we, ondanks alle verkopers die ritjes aanbieden, zelf helemaal terug naar het hotel. Echt een bizar lange wandeling en de jongens hebben het super gedaan.

We gaan meteen daarna naar het zwembad om af te koelen. De kids gaan met alle andere kids spelen om elkaar in het zwembad te gooien. Ze vinden de grotere jongens mega interessant en doen dus graag mee. Het water is ijskoud dus het is wel echt afkoelen.

Daarna doen we een siësta samen om ons om kwart over 7 te verzamelen om samen wat te eten. Dat doen we bij het Guesthouse bij de ingang van Petra. Erg leuk tentje waar we heel gezellig zitten met onze groep en gids. Uiteindelijk blijven we tot na 22uur eten en drinken. De jongeren om 1 tafel, de ouders om de andere.

Rond half 11 liggen we uiteindelijk op bed. Enorm lange dag met heel veel lopen, maar wat was het het waard. Prachtige stad gezien en ontzettend veel lol gehad met de groep. Morgen gaan we de woestijn in (Wadi Rum) om jeep te rijden en donderdagochtend kameel te rijden bij zonsopgang.

We hebben er zin in!!!