De weg door de geschiedenis van de religies

25 oktober 2021 - Madaba, Jordanië

We moeten vroeg opstaan op maandag want de bus vertrekt om half 8. De jongens worden dus om half 7 wakker gemaakt. Ook wij lagen al om 21uur te slapen want we moeten nog wennen aan de warmte, zeker hier bij de Dode Zee.

We ontbijten voortreffelijk (net als het avondeten, heel veel keuze en erg goed) en gaan nog snel naar de kamer om alles te pakken. Iets te laat (sorry reisgenoten) komen we bij de bus en die vertrekt meteen.

We rijden via een hele mooie binnendoorweg naar Madaba en onze eerste halte is Moses' spring. Dit is de plek waar Mozes stierf en nog één keer het beloofde land kwam zien met zijn volgelingen. Het uitzicht is erg mooi op de Dode Zee en Israël. Op een heldere dag kun je zelfs Jeruzalem zien liggen maar helaas is het net iets te nevelig van het zout boven de Dode Zee.

De regio Madaba is overwegend Christelijk maar drie godsdiensten geloven in Mozes en Jezus dus voor alle gelovigen is dit een bedevaartsoord. Paus Johannes Paulus II heeft dit rond de eeuwwisseling ook nog bezocht.

Na het bezoek gaan we naar een keramiek winkel in de buurt waar ze prachtige dingen maken. De prijzen zijn echter belachelijk hoog dus op wat kleine frutsels na kopen we er niks.

We rijden door naar Madaba waar we een college krijgen van onze gids. Hier in een kerk is namelijk een mozaïek gevonden met de oudste landkaart ter wereld: 42m2 uit de 6e eeuw. Je ziet er plekken als Jericho en Jeruzalem op staan en ook de Dode Zee. Ook staat er het "bewijs" op dat Jezus in Jordanie is gedoopt en niet aan de andere kant van de rivier in Israël, iets wat de paus aantal jaar geleden ook bevestigd schijnt te hebben.

Daarna rijden we door naar het zuiden via de koningsweg. We passeren een mooi uitkijkpunt en een grote dam. Vervolgens rijden we naar het oosten om op de Dessert Highway te komen. Die loopt helemaal van Turkije tot Saoedi-Arabië. Daar gaan we ergens langs de weg lunchen. De kids hebben behoorlijk honger want we zijn er uiteindelijk pas om 14uur.

Na de lunch rijden we richting Shobak en onderweg zien we bij Dana nog een prachtig uitzicht op de vallei. Vanaf daar door de vallei is 6 dagen lopen naar Petra. Kan me niet herinneren dat ik ooit zo ver heb kunnen kijken. Echt wow.

Bij Shobak bezoeken we een kruisvaarderskasteel met mooi uitzicht. Deze kastelen werden gebouwd door Christenen en Moslims om samen het graf van Jezus te verdedigen. Ironisch,  gezien niemand weet waar dit graf is. Ondanks dat vrijwel alle godsdiensten geloven in Jezus als profeet zien alleen de katholieken de paus als "opvolger van Jezus" en zij riepen op tot deze kruisvaarderstochten.

Tot slot rijden we via Mozes' bron (ook plek waar veel Israëliërs komen) door naar het hotel bij Petra. We verblijven hier 2 nachten want morgen gaan we de hele dag dit wereldwonder verkennen (1 van de 7 nieuwe wereldwonderen). De verwachting: 25km lopen!

We eten wat in een restaurant vlakbij het hotel en gaan dan naar bed. Morgen lange dag in Petra!