Jerash en de Dode Zee

24 oktober 2021 - Dead Sea, Jordanië

We slapen als een blok na de vlucht en lange dag! De hotelkamer upgrade is goed bevallen: fijn bed, 2 slaapkamers, dubbele badkamer en mooie woonkamer. We moeten de kids om 8uur wakker maken en eigenlijk hadden ze nog wel langer kunnen (lees: moeten) slapen. Het ontbijt beneden is erg uitgebreid en verschillende koks maken verse pannenkoeken, wafels en omeletten. Goed begin van de dag dus!

Na het ontbijt staat onze gids klaar en we vertrekken om 9uur uit Amman op weg naar Jerash. We rijden in een verkoelde grote bus met een vaste chauffeur. Onze spullen kunnen daar dus steeds in blijven liggen. Het is ongeveer 45 minuten rijden.

Jerash heeft enkele hele oude gebouwen uit de 2e eeuw, nog gebouwd door de Grieken en de Romeinen. Een heel groot deel van die gebouwen zitten nog onder de grond (ze schatten dat ze pas 5-25% hebben uitgegraven). We beginnen bij een poort uit 129 na Christus en lopen via een lange weg naar een groot rond plein en de tempel van Zeus!

Ondanks dat het nog best vroeg is, is het al behoorlijk warm en er is bijna geen schaduw te vinden. De jongens zijn ook nog moe en dus is het een flink gesjok berg op en af (ongeveer 5 kilometer). De wegen en zuilen ogen alsof je in een Asterix en Obelix strip zit.

We lunchen met onze groep in Jaresh en eten "local food" wat erg lekker is ook al weten we niet precies wat wat is. Aan tafel leren we onze reisgenoten wat beter kennen.

Via Amman rijden we in ongeveer anderhalf uur naar de Dode Zee richting ons hotel. Lucas slaapt in de bus wat net als de meesten maar Toby weigert :-) Na een tijdje zien we de dode zee aan onze rechterhand liggen met Israel aan de overkant.

We komen aan bij een mega groot resort (waar het overigens erg rustig is) met allerlei zwembaden, eigen strand, spa, restaurants, etc. Echt een top plek. We hebben hier 2 tweepersoonskamers naast elkaar en na 1 telefoontje wordt de tussendeur ook opengemaakt. Top geregeld dus, mede wederom dankzij onze gids.

We gaan snel in onze zwembroeken naar de zee om lekker te drijven in de dode zee. Dit meer (het is geen zee) is heel zout waardoor je erop blijft drijven. Heel grappig gevoel. Ook kun je je er met modder insmeren wat goed voor je schijnt te zijn. Een uur in de dode zee maakt je 10 jaar jonger, horen we hier. Jullie herkennen ons dus straks niet meer als we terugkomen.

Na de dode zee, gaan we nog even lekker naar de zwembaden om het zout eraf te spoelen en af te koelen. De dode zee is namelijk best wel warm. We doen een paar potjes Annemaria Koekoek en gaan dan terug naar de kamer om de douchen en chillen. We gaan zo om 18uur hier eten en aangezien we morgen om half 8 vertrekken richting Madaba gaan we vanavond vroeg naar bed. De jongens en wij kunnen het gebruiken!