Welkome to Jordan, habibi

23 oktober 2021 - Amman, Jordanië

De kids zijn al vroeg wakker ondanks dat ze laat zijn gaan slapen. Blijkbaar hebben we er allemaal zin in om op reis te gaan! Reizen in Corona tijd levert een enorme administratie op maar we kunnen vertrekken!

Kees zet ons lekker op tijd op Schiphol af en we lopen met onze backpacks meteen naar de incheckbalie. Daar wordt alle zorgvuldig voorbereide administratie in 5 minuten bekeken en goedgekeurd en we kunnen door! We gaan eerst effe lunchen bij de Mac en daarna broodnodige proviand inslaan (Tony Chocolonely). Ook nemen we alvast Jordaanse dinars.

Tijdens het boarden krijgt Wouter commentaar op zijn mondkapje "Wilhelmina Boys? Dat is geen echte club!" We blijken dezelfde reis te doen als een gezin van 5 uit Best waarvan de jongste in groep 8 op de Klimboom zit. Lucas herkent hem. Bizar toeval! Ze voetballen bij Best Vooruit maar verder lijken het aardige mensen :-)

In het vliegtuig hebben de Boys een mooi groot scherm met keuze uit allerlei films, series en spelletjes. Die vermaken zich dus wel de komende 4 uur. Lieke kijkt een film en Wouter leest een boek. Wij krijgen nog een maaltijd en we proosten met een Jordaans (rood) wijntje op de vakantie.

Aangekomen moeten de jongens nog snel een "Corona test". Het ging zo snel en zo niet ver in de neus dat wij ons serieus afvragen of het wel een geldige test is, maar goed: 5 minuten later zijn we er voorbij.

Ze staan ons van Djoser op te wachten en alles wordt perfect voor ons geregeld. Wij komen, met onze mede dorpsgenoten, in groepje 2 en er wordt een visum geregeld voor ons. Wij halen onze bagage op die al klaar ligt.

Onze gids staat al klaar en hij heet Radat. Hij is Jordaans maar heeft 3,5 jaar in Meppel gewoond en spreekt dus Nederlands. Hij brengt ons naar de bus en we worden naar ons hotel gereden. Onderweg wordt het programma, de gebruiken, de fooien, eventuele excursies, etc. besproken. Zo is het hier allemaal best wel modern en toeristisch dus er wordt vooral gezegd ons nergens te druk over te maken. Wij worden Habibi genoemd wat zoiets betekent als vriend/schat. Toby valt onderweg in slaap, toch lange dag... 😀

We komen bij ons mooie hotel waar de kids meteen gaan slapen. Eigenlijk hebben we 2 kamers voor 2 personen maar na wat vraagjes mogen we met zijn 4en op een hele grote familiekamer. Het uitzicht op Amman is erg mooi. Wat een mega stad!! Er worden hier 5 miljoen mensen.

Morgen gaan we om 8uur ontbijten, 9uur vertrekt de bus naar Jerash waar we een rondwandeling met gids krijgen. Na de lunch daar, rijden we richting de dode zee waar het nog heter dan Amman (~25 graden) schijnt te zijn. Zwembroeken dus aan en het genieten kan beginnen!