beestjes allemaal beestjes

24 december 2014 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Voor vandaag stond al tijden een whale watch cruise op de planning. Deze hadden we vanuit NL al geboekt omdat deze vaak snel vol zitten. Aangezien Toby te klein is en niet mee op zo'n cruise mag, hebben we (in goed overleg ) besloten dat Lucas en Lieke de cruise gingen doen en Toby en Wouter iets anders zouden gaan doen. Wouter wilde naar de film gaan, maar dit was rond de tijd van onze cruise niet mogelijk. Daarom zou hij gaan wandelen en boodschappen doen.

De route vanuit Picton naar Kaikouira was al helemaal te gek. Er staan regelmatig naast de weg bordjes om je op bijzondere plekken te wijzen. Zo ook langs deze route. En wat voor één! We stoppen vlak langs de Pacific oceaan waar een enorme groep zeehonden zat. Ze hadden super veel jongen dus dat was echt te gek! Rustig de tijd genomen om te kijken en de nodige foto's en filmpjes te maken!

We hadden om 12.45 de tocht geboekt maar rond 13.15 uur kregen we pas een uitleg waarna we met een bus naar de boot gebracht werden.

We hebben een flink stuk gevaren waarna we op zoek gingen naar de sperm whale (nee we verzinnen het niet). Het duurde even voor we hem gevonden hadden, maar toen we hem eenmaal zagen, hadden we alle tijd voor foto's en filmpjes. Wat een machtig groot beest! Lucas was dik onder de indruk en vond het echt helemaal te gek. Zeker toen de walvis onder water dook. Dan komt die grote staartvin omhoog, prachtig beeld! En gelukkig hebben we de foto's nog.

Daarna zijn we verder gevaren en hebben we nog een grote walvis gezien. De volgende stop was in de buurt van waar vaak dolfijnen zitten. Deze zijn een stuk lastiger om vast te leggen. Ik was één van de zeer weinige die een vin van de dolfijn had weten vast te leggen.

Onderweg hadden we ook nog veel albatrossen gezien en uiteindelijk gingen we nog naar twee rotsen in de zee waar veel zeehonden zaten. Al met al zijn we ongeveer 2,5 uur aan het varen geweest.
Toen ik vroeg of Lucas het 1 of 2 duimen leuk vond (hij strak zijn duim omhoog toen ik vroeg of hij het leuk vond) zei hij dat hij het 3 duimen leuk vond en 4 vingers. Ik denk dus dat dit een heel geslaagd uitje was!

In tussentijd zat Toby op de rug bij Wouter die vanaf de Whale Watch besloot naar de overkant van het water te lopen naar de pier. Een mooie route langs het water. Daarna doorgelopen naar het Fyffe house, gebouwd van de botten van de walvis (toen deze nog gejaagd werden). Met een mooie ronde langs de kust van het schiereiland terug naar de whale watch. Al met al twee uur lopen. Daarna spullen inslaan voor kerst en Lieke & Lucas ophalen.

Onderweg terug richting Blenheim besloten we de plannen weer eens om te gooien.
We wilden naar Blenheim vanwege een wijntoer maar omdat het morgen Kerstmis is leek ons dat niet mogelijk. Daarom besloten we alvast door te rijden naar Nelson zodat we dichterbij Abel Tasman National Park zitten. We zijn wel dwars door Blenheim gereden en kwamen zelfs langs de wijngaard van de wijn die wij thuis regelmatig drinken. Salvano blanc van Natalis (zoiets? !).

We willen kijken of we misschien morgen al naar dit park kunnen gaan. Anders gaan we morgen naar een ander strand. We zitten de komende 3 dagen nog hier dus dat is wel lekker zeker gezien het hier de komende dagen nog meer dan 25 graden blijft.