Big views in Bryce!

30 juli 2023 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

Met uitzondering van Lieke (7 uur) slaapt iedereen uit tot half 9. Het was een vermoeiende dag gisteren. Het is heerlijk weer bij het ontbijt en zo rond kwart voor 10 rijden we de camping af. Nu gaan we precies de andere kant op dan gisteren, dus eerst Noord en dan Oost. Onze camping ligt een klein uur verwijderd van Zion en een klein uur van Bryce, er precies tussenin dus.

Rijden door Utah is heerlijk. Het is hier vrij rustig op de weg en het uitzicht is prachtig. Utah is ruim 5x Nederland en er wonen ruim 3 miljoen mensen, vooral in de steden. Het is hier dus heel veel niks waar je doorheen rijdt. Er is zoveel ruimte dat afstanden ook een andere betekenis krijgen. Stel je gaat hier in LA studeren, dat is nog redelijk dichtbij: dan zit je ineens 750km verderop. Voor ons, zeg maar, Praag. Als je aan de oostkust gaat studeren, dan zit je zo'n 3750km verderop. Alsof wij in Syrië gaan studeren.

Omdat we nog een half uurtje over hebben voor onze cross, rijden we eerst naar de visitor center voor informatie voor mooie uitzichtpunten en hikes. Gewapend met info lopen we terug naar de Camper en rijden we het park weer af. Voor ons quad rijden (ze noemen het hier ATV = All Terrain Vehicle) moeten we net buiten het park zijn. Ideaal want er is een grote parkeerplaats bij en je kunt met de shuttle vanaf hier het park in. Geen gedoe met parkeren in het park dus.

We komen bij de quad verhuur (Ruby's) en krijgen een sjaal, bril en helm. De eerste 2 tegen het zand, de laatste voor de veiligheid uiteraard. We vinden onszelf er enorm stoer uitzien. Daarna gaan we naar onze ATV. We hebben er 2, wij voorop, de kids ieder 1 achter ons. We krijgen een korte uitleg hoe het werkt en we vinden het een tikje spannend.

We rijden achter onze gids aan het bos in en gaan via een speciale ingang het park in. We rijden met de ATVs over zanderige paden door het bos. De 4WD staat aan en dat merk je: kuilen, gaten, omhoog, het maakt allemaal niks uit, hij rijdt gewoon door. Op een uitzichtplek krijgen we wat info over het ontstaan van Ruby's en de regio.

Daarna rijden we een stukje door het water (de wagen geeft geen krimp) en vervolgens gaan we lekker offroad. We komen op een schiet oefenterrein, dus we zetten eerst ergens een vlag neer om aan te geven dat er mensen in het gebied zijn. Daarna gaan we volle bak offroad. Echt heel vet. Al hang je schuin of is het heel steil, die wagen blijft gewoon gaan. Onderweg zien we prairie honden. Ook staan er antilopen op het pad waardoor we even wachten. Zij trekken in de winter lager en komen in de zomer altijd terug omdat ze hier niet opgejaagd worden. Ze kunnen wel 80 km/uur lopen.

Op het einde van de rit begint het te druppen. Hard regent het hier meestal niet alleen de druppels zijn wel heel dik. Nu is dat ook maar mettertijd gaat het steeds harder regenen waardoor het pad modderig wordt. De Amerikanen hier zeggen: "when it rains it pours". En dat klopt volledig. Geen probleem, de ATV trekt er met gemak doorheen. We komen wel zeiknat aan. Echt alles was zeiknat inclusief ons ondergoed. WAT WAS DIT GAAF. De jongens vonden het ook helemaal te gek!!

We kleden ons om in de camper (super handig) en lunchen wat. We lopen naar de shuttle stop en rijden opnieuw Bryce in. Inmiddels schijnt de zon weer volop. We nemen de bus tot Bryce Point en maken foto's van het uitzicht op ruim 2,5km hoogte. Daarna zakken we iets door naar Inspiration Point te gaan. We zien hier een uitzicht waar we een bergtop kunnen zien 130km verderop!!!!!

Tot slot gaan we naar Sunset Point. Hier besluiten we een korte (1,1 km) maar hele heftige hike te doen: de Navajo Loop Trail. Hij gaat namelijk strak omlaag. Onderweg zien we veel mensen die moeite hebben met rustig ademen door het hoogteverschil. Doordat het zo strak omlaag en omhoog gaat is het best wennen voor je lijf. Het is wel een prachtige hike tussen de rotsen door. We zien bomen groeien tussen rotsen dat je denkt: het past nauwelijks. En ook zien we een boom die uit een andere boom groeit (wij snappen het ook niet, zie de foto's).

Na veel gehijg zijn we weer boven en gaan we op zoek naar een ijsco. We gaan met de shuttle terug naar Ruby's en bij een echt cowboy straatje halen we ijs. De jongens zo'n grote dat ze geen avondeten meer hoeven. En wij trouwens ook niet.

We tanken, doen wat boodschappen en rijden terug naar de camping. We douchen lekker en starten een kampvuur. We hebben marshmallows gekocht en deze worden lekker geroosterd op ons mooie vuurtje. Het is om 10uur in de avond nog zo'n 23 graden, heerlijk dus om buiten te zitten. Morgen hebben we nog een dagje hier voor we maandag naar Vegas gaan. Nog even genieten van de relatieve koelte!