Dunedin

4 januari 2015 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

We arriveren rond de lunch in Dunedin, de tweede stad van het Noordereiland, een van oorsprong Schotse vesting. De SH1 (de grootste snelweg van het land die van boven naar beneden over de eilanden loopt) gaat dwars door Dunedin heen.

Onze camping zit op 2,5 kilometer van het Octagon, het hart van de stad. We checken in en gaan gelijk de stad in. We boeken eerst een pinguïn tour voor zondag en gaan dan een shopping mall in om rond te kijken. Via de Starbucks lopen we vervolgens een historische route door de stad. Het gaat langs enkele prachtige gebouwen en heuveltje op en af: Dunedin staat bekend om zijn steile straatjes en dat is geheel verdiend.

Na een mooie lange ronde die Lucas wederom helemaal zelf loopt, pakken we een terrasje midden in de hete zon om eerst wat te drinken en later wat te eten! We zitten in het midden van de Octagon en kunnen dus mooi Dunedin in beweging zien. Het is hier rustig want de 20000 studenten (van de 120000 inwoners) hebben vakantie. Vanwege nieuwjaar hebben sommige winkeliers ook een lang weekend weg genomen. Het is dus vrij rustig in deze stad.

Na het eten rijden we terug naar de camping. Omdat we een indoor verwarmd zwembad hebben, gaan we eerst nog even met zijn 4en zwemmen en daarna naar een grote en luxe familie badkamer om te douchen (wij) of in bad te gaan (kids). Als we terug zijn in de camper is het inmiddels 22uur. De kids slapen dus al snel!

De volgende ochtend slapen we weer lekker uit en rijden we na het ontbijt naar het enige kasteel (!) van Nieuw Zeeland. We lopen daar door de tuinen en drinken wat op een heel mooi terras. Daarna rijden we naar een strandje vlakbij waar we moeten zijn voor onze pinguïn excursie. Hier gaan we lekker pootje baden en wordt Toby weer eens vreselijk smerig!

Daarna naar de pinguïn encounter! De kids zijn erg moe en ze moeten hier heel stil zijn. We houden dus ons hart vast. We gaan door loopgraven naar het strand. De geeloogpinguin kan namelijk heel slecht tegen lawaai en het zicht van mensen. We kunnen heel dichtbij komen en doordat we beschut zitten en stil zijn, zouden we ze kunnen aanraken. Heel gaaf.

Verder zien we nog een pinguïn terugkomen uit de zee die over het strand komt aanlopen. Heel grappig gezicht. Verder zien we nog grote zeehonden aan het water en baby pinguïns. Super gaaf!

Daarna rijden we terug naar Dunedin waar we weer uit gaan eten. Rijdende besluiten we morgen niet naar Lake Tekapo te gaan maar al naar Christchurch. Tekapo biedt niet veel nieuws denken we en dan kunnen we nog wat dagactiviteiten doen in de grootste stad van het Zuidereiland.

Nog 1 lange rit dus morgenvroeg!

1. Jan:
    4 januari 2015
    Genieten elke keer van jullie verhaal. Geniet nog van de laatste dagen. Gr
  2. Lieke:
    5 januari 2015
    Leuk om reacties te krijgen!