De zwarte kant van Nieuw Zeeland

5 januari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Onze laatste bestemming is de tweede stad van het land en de grootste van het Zuidereiland: Christchurch. De stad is vooral bekend geworden in 2010 en 2011 vanwege de heftige aardbevingen die de stad met de grond gelijk maakten en een kleine 200 slachtoffers eisten.

Nieuw Zeeland ligt precies op twee op elkaar liggende tektonische platen en dat zorgt regelmatig voor aardbevingen. Lake Taupo is zo ontstaan, Wellington heeft er in de jaren 30 helemaal plat door gelegen en zelfs net voor ons vertrek was er nog een kleine aardbevingen net ten noordoosten van Nieuw Zeeland in de zee. Overal op de campings zie je instructies wat te doen bij aardbevingen.

Na 5 uur rijden (pfff, laatste rit is altijd de zwaarste) arriveren we vanuit Dunedin in Christchurch. We checken in bij de camping en gaan met de bus naar het centrum (voordeel van grote stad). Daar zien we al snel de steigers en half ingestorte gebouwen. De hele stad ademt de aardbevingen: er zijn memorials, opknapbeurten, fund raisers voor slachtoffers, etc. In het centrum op een plein zijn allemaal winkels ontstaan in containers die daar door de gemeente zijn neergezet. Leuk initiatief want het ziet er daardoor tof uit!

Na een mooie wandeling zijn de kids moe en gaan we daarom terug naar de camping om te koken, te eten en naar bed te gaan. Lucas krijgt 2 toetjes omdat hij het zo goed heeft gedaan (en omdat de toetjes op moeten).

Morgen gaan we uitslapen, zwemmen en naar de speeltuin. Eind van de dag willen we dan Christchurch in om te eten. En relaxdag dus!

Woensdagochtend gaan we eerst de camper inleveren in de ochtend. Die zetten op ons het vliegveld af. Aansluitend gaan we naar het Antarctica center vlakbij het vliegveld om onze vakantie in stijl af te sluiten. We vliegen woensdag om 17:00uur in anderhalf uur naar Auckland. We slapen daar op het Airport hotel en donderdagochtend begint dan de lange terugreis.

Maar eerst nog even echte vakantiedag morgen!