Hitte en stank!

15 december 2014 - Taupo, Nieuw-Zeeland

We zitten in Waitomo op zo'n heerlijke camping met zo'n fantastisch weer dat we rustig opstaan deze maandag. Lekker uitslapen voor ons doen op deze vakantie (half 8) en daarna buiten in de zon ontbijten. Daarna gaan de kids nog lekker even in de speeltuin spelen. Geeft alle gelegenheid om even uitgebreid te douchen. Verder smeren we ons suf want we zijn gewaarschuwd voor de felle UV in Nieuw Zeeland.

We gaan vandaag naar Taupo aan het super grote Lake Taupo midden op het noorder eiland. We besluiten via Wai-o-Tapu te gaan. Dat is een kleine 2,5 uur rijden. Voor ons een korte rit. Binnen 3 dagen hadden we de 1000 km al gepasseerd. De camper doet het echter super. Rijdt fijn, geen problemen tot dusver. Laten we dat zo houden!

De rit is wederom super. Mooie weidse groene vlakten helemaal begroeid. Op sommige punten kun je echt kilometers ver kijken. Ook wordt het hier zuidelijker wat meer heuvelachtig en worden de heuvels hoger. Verder zijn we blij dat we een bank vinden zodat we weer kunnen pinnen (max 400 dollar, dat is wel weer jammer).

We moeten Lucas echt wakker maken na de rit, hij heeft de hele rit liggen slapen (inhalen van te laat naar bed). We gaan met twee rugdragers het park in: Lucas bij papa, Toby bij mama. We nemen een wandel route van 75 minuten door het park: dat is de lange "alles zien" route. Met trappen op en af en de hoge temperatuur nog best een goede uitdaging voor ons.

Wai-o-Tapu (heilig water) is een vulkanisch natuurgebied waar je kraters vindt, kokende modderpoelen en heel veel stoom. Dat zorgt ervoor dat het er vreselijk naar zwavel stinkt (rotte eieren). Niet te harden, dus op sommige plekken snel doorlopen.

Het park is echt heel mooi dus we hebben ook veel gefilmd en foto's gemaakt. Kokend water met laag zwarte olie erop, een geel water meer en stoomwolken op grote plassen water.

Onderweg als we even wat eten, zetten we de rugdragers op de grond. Die van Lucas valt plots om en hij valt met zijn kop op de grond. We schrikken ons de pleuris als zijn hoofd blijkt te bloeden. Een omstander geeft meteen doekjes aan om te stelpen en een ander rent naar de EHBO. Lucas is al snel van de schrik bekomen (sneller dan wij in elk geval) en nadat de wond gereinigd is lijkt het allemaal wel mee te vallen. Maar we trillen wel nog even na.

De route daarna wel gewoon afgemaakt en nog een kokende waterval gezien aan het einde van de route. Daarna in een half uurtje gereden naar Taupo waar we naast het Hilton staan. Prachtig zwembad met meerdere baden, veel speel toestellen en vlakbij het gigantische Lake Taupo. Dat zwembad zijn we dus rond zessen eens uitgebreid gaan verkennen!

Morgen zijn we van plan naar Rotorua en Matamata (nagebouwde Hobbiton) te gaan!

1. Thomas:
    15 december 2014
    Wat zullen jullie blij zijn geweest toen jullie thuis kwamen of niet?
  2. Marieke:
    15 december 2014
    Wat een heerlijke verhalen en foto's! Veel verkennen, zien en doen. Over anderhalf jaar willen we ook weer die kant op, alhoewel West Australia bovenaan het verlanglijstje staat.. Maar wie weet overtuigen jullie ons om via Sydney door te gaan naar NZ ;) Ik blijf meelezen!
  3. Marieke:
  4. Maaike:
    15 december 2014
    Wat een leuke verhalen! Jaloers!
    Zo te lezen maken jullie echt een droom reis en doen de kinderen het ook nog eens echt goed. Hoe gaat het met z'n hoofdje?
  5. Kelly:
    15 december 2014
    Wat superv leuk om jullie verhalen te lezen en zo een beetje bij te kunnen houden wat jullie daar allemaal mee maken. Geniet er van met zijn viertjes.
    xxx