Joshua tree NP is twee rangers rijker...

25 juli 2023 - Lake Havasu City, Arizona, Verenigde Staten

In de ochtend is Wouter al op tijd wakker (6.30u). Lieke en de jongens pas een uurtje later. Het is al lekker warm buiten dus we besluiten om in de camper te ontbijten met de airco aan. Dat is echt een verademing met deze temperaturen.

We rijden weg bij de camping en bij de receptie kan Lieke de overgebleven douchemunten nog even omruilen voor een koffie voor Wouter. Heerlijk!

Onderweg zagen we allerlei plekken waarover onze sheriff vertelde. Zoals de afgebrande struiken, een plaatsje Idyllwild waar een golden retriever de mayor (burgemeester) is en een leuke ontbijt/lunchplek voor kinderen met dinosaurussen.

We hadden nog wat boodschappen bedacht die we wilden halen. Gelukkig zit er nog een hele grote Walmart vlak voor Joshua Tree NP. Daar halen we nog wat spullen en vinden de jongens eindelijk Prime (drankje) wat bij de vorige Walmart uitverkocht was. Ze zijn echt super blij met hun drankjes en verzinnen al allerlei filmpje die ze er over willen maken.

Een eindje verderop zit de visitor center van Joshua Tree NP waar we een speciale pas halen waarmee we in alle National Parcs kunnen. De jongens krijgen een boekje waarin de planten en dieren beschreven staan die ze moeten zoeken. We winnen ook nog wat informatie in over hikes en leuke plekken in het park.

Daarna rijden we het park in en stoppen we tussendoor voor foto's en omdat we dieren zien of denken te zien. Ons eerste stopplek is Quail Springs een picknickplek waar je op rotsen kunt klimmen. We eten een banaan en muffins en drinken vooral heel veel water, want het is bloedheet.

Lieke en de jongens klimmen op de rotsen en maken daar wat foto's van het mooie uitzicht. Op deze momenten zijn we echt blij met de wandelschoenen die we voor de vakantie hebben gekocht. Na een kwartier/half uur klimmen komen we met rode koppies (van de warmte) de rotsen af.

We rijden door naar Cap Rock voor een wandeling tussen de rotsen, Joshua trees en cactussen. We zien er ook nog enkele salamanders en vogels.

Daarna rijden we door, we denken richting de splitsing van wegen maar het blijkt dat we strak de verkeerde kant op reden. Pas bij Keys View zien we dat we echt verkeerd zitten. Bij Keys View genieten we eerst nog van een enorm wijds uitzicht (vanuit dat punt kun je zowel Palm Springs als Indio zien) en rijden we terug via dezelfde weg naar de juiste route.

Vanwege de onbedoelde detour besluiten we door te rijden naar de uitgang en niet meer te stoppen want na Joshua Tree NP is het nog ruim 2,5 u rijden naar de camping.

De jongens mogen bij de visitor center aan de noordzijde hun ranger badge ophalen. Ze moeten hiervoor allerlei vragen beantwoorden en een belofte uitspreken. Hierna krijgen ze hun ranger badge die ze met trots op hun shirt spelden.

Terwijl Lieke met de jongens de badge haalt, heeft Wouter een nieuwe camping geregeld: een extra luxe met zwembad vanwege de lange rijdag. Dan is het tijd voor de ruim 2,5uur durende redelijk saaie rit naar Lake Havasu. Ongeveer 2uur lang zien we alleen maar woestijn en geen enkel huis of benzinestation. Alleen af en toe een tegenligger of iemand die je inhaalt.

We luisteren muziek vanuit de nieuwe box die Wouter voor zijn verjaardag gekregen heeft. De jongens gamen en lezen nog wat. Na 2 uur zien we de Colorado rivier ineens stromen met groene plekken eromheen. Na 2uur woestijn is groen ineens een hele rare kleur om te zien. Iets later zijn we eindelijk in Lake Havasu en hebben we een verfrissende duik in het zwembad verdiend vinden we zelf.

We parkeren de RV, hangen hem aan de stroom en zetten de airco volle bak open. Het is inmiddels 45 graden en zelfs het windje voelt heet aan. We gaan meteen naar het zwembad en ook daar is het water niet heel verfrissend. Toch koelt het wel af om in het zwembad te hangen. Ondertussen bestelt Lieke eten, want koken met dit weer is echt geen porum.

We lopen ook nog even naar een strandje waar we ook in de rivier kunnen zwemmen. Ook daar is het water niet echt koud, toch koelt het wel beetje af. Het koelt hier vannacht af tot 34 graden als koudste moment. Als we zien dat het in Flagstaff max 31 overdag en 14 in de nacht is, kijken we ook uit naar morgen.

We eten ons Italiaanse eten in de camper met een ijsje als toetje. Morgen willen we via Kingman (1 km hoogte) richting Flagstaff (2 km hoogte) en de Grand Canyon. Daar zijn de temperaturen veel lager. De airco blijft vannacht volle bak aan. Lake Havasu is niet koel te krijgen!