Welcome to Arizona!

26 juli 2023 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

Met het oversteken van de Colorado river, zijn we ook in onze 2e staat: Arizona. Waar Californië nog redelijk Europees is, is Arizona echt heartland Amerika. Dus veel vlaggen, de benzine is 20% goedkoper (te vergelijking: Californië ongeveer 93 cent per liter, Arizona 75 cent), en de overheid is iets stoms. Mensen dragen openlijk pistolen, je hoeft hier geen helm te dragen, etc.

Hier in Lake Havasu zie je heel erg het self-made. Het plaatsje is ontstaan omdat een rijke vent hier een paar huizen heeft neergezet en de London Bridge uit Engeland hier opnieuw heeft opgebouwd. Doordat het vrij laag ligt, is het hier eigenlijk het hele jaar door heet.  Voor verkoeling moet je de bergen in. Dat het plaatsje redelijk op zichzelf is, zie je door de Support Local banners overal. Boodschap: je hoeft geen dorp verder, haal je spullen maar hier in Lake Havasu.

De airco heeft het fantastisch gehouden ondanks de 40+ graden buiten. Het is gewoon redelijk koud als we wakker worden. Als je naar buiten stapt voelt het alsof je een oven in loopt (zelfs al om half 7 = 37 graden) of alsof iemand een föhn in je gezicht houdt. We ontbijten in de camper met gekookt eitje, lekkere broodjes, Griekse yoghurt met oreo flakes en syrup, ... heerlijk!!

Nadat we onze handen hebben opengehaald aan het losmaken van de wateraansluiting van de camper (note to self: haal "pliers" bij de Walmart), vertrekken we. Als Lieke naar de receptie gaat, is de dame bij de receptie verbaasd dat Lieke is komen lopen (paar 100m lopen). Iedereen verplaatst zich hier via golfkar, we denken vanwege de hitte. We nemen een foto van de London Bridge en rijden eroverheen Lake Havasu uit richting Kingman.

Heel langzaam maar zeker wordt het iets koeler. Zo is het in Kingman "maar" 38 graden, in Seligman 34 en Williams waar we vanavond verblijven 31. Naarmate de reis vordert vandaag wordt het dus koeler.

In Kingman stoppen we voor info. Je ziet hier overal Route 66 bordjes. Je kunt hier ook op, het is verder vooral een toeristische trekpleister. We vinden leuke info voor een trail morgen in de Grand Canyon. We besluiten daarom vanavond een uur onder het park te verblijven in Williams, zodat we er al op tijd kunnen zijn. Na één belletje is de camping geregeld.

In Kingman vinden we een grote toffe echte Amerikaanse diner tegenover de Visitor Center (Mr. D'z diner). De jongens pakken een milkshake en Wouter een koffie. Verder worden er pannenkoeken, sandwiches, eieren, en broodjes besteld. Ergggg goed. Het ziet er ook echt heel grappig Amerikaans uit met mega vriendelijke bediening.

We rijden Kingman uit richting het oosten. Al snel klimmen we en daarmee verandert het landschap ook. Op een gegeven moment vallen er zelfs enkele druppels en we zien in de bergen volop bliksem. Te gek gezicht! Het wordt steeds groener en meer steppe, minder woestijn. Op een gegeven moment zien we zelfs naaldbomen en een enkele loofboom. Niet te vergelijken met Lake Havasu dus. We klimmen ook flink en zitten bij aankomst op 6500ft = 2 km hoogte.

We rijden eerst naar Canyon Coaster Adventure Park. Het leek ons leuk om daar eens flink te gaan avonturen. Eerst gaan we 3x met een band van een grote heuvel af. Super gaaf, ieder in zijn eigen band en wie het snelste beneden is. Daarna gaan we met een soort van rodelbaan met zijn 2en per slee de berg af. De jongens vinden het super vet!!! Er zijn filmpjes gemaakt dus meer materiaal bij foto en video :-)

Bij aankomst is het 31 graden en dat zakt verder naar 26 graden om 18uur. Voor hier is het erg warm zegt de dame van de camping. Nou voor ons is het heerlijk!! We staan op de Canyon Gateway RV Park met WiFi (de jongens gingen gelijk een video maken, of euh nee: een "short"). We gaan lekker buiten zitten met ons tafeltje en gekregen stoelen met een wijntje erbij.

Ook de badkamers en WCs zijn hier super netjes en uitgebreid dus we gaan alle 4 even uitgebreid douchen voordat we naar het centrum van het plaatsje wandelen voor het avondeten.

We komen terecht bij een gezellig terrasje waar we Yathzee spelen en eten. We wandelen daarna terug naar onze camping en genieten van het heerlijke weer. Morgen naar de Grand Canyon!