La vita e bella in Arezzo

20 augustus 2021 - Arezzo, Italië

De jongens slapen heel goed uit op woensdag en komen rond een uur of 9 pas uit hun bed gekropen. Wij zijn al eerder wakker, maar doen lekker rustig aan (lezen) zodat ze maximaal kunnen bijkomen van de hele lange dag gisteren! We ontbijten rustig met al onze nieuwe boodschappen en hebben dus een heerlijk begin van de dag!

Vandaag gaan we naar Arezzo dat hier op ongeveer 40 minuten vandaan ligt. Onderweg praten we met de jongens over Arezzo en leggen we uit wat er in boekje zoal over Arezzo staat: Arezzo is niet zo enorm toeristisch als bijvoorbeeld Siena, Florence of Pisa, maar heeft wel een mooi oude stadskern die tegen de heuvels is gebouwd, met uitzicht over 3 valleien. De stadskern is onder andere bekend geworden van de opnamen van "La vita e bella". Robert Benigni en Michelangelo komen hier ook uit de buurt. Als je de scenes uit de film voor de geest kunt halen, weet je meteen hoe prachtig bewaard de binnenstad is gebleven. Als je de terrasjes wegdenkt, zou je er talrijke historische films op kunnen nemen. Met name de Piazza Grande is tijdloos. De gebouwen en het plein zijn van rond de 13e eeuw en je ziet allerlei verschillende schilden hangen uit de Middeleeuwen.

De stad is niet heel groot en te voet prima begaanbaar. We parkeren redelijk centraal in een kleine parking waar we best wel krap staan, maar wel onze auto kwijt kunnen. De garagehouder komt ons nog 2 keer na om tips te geven wat te zien, de laatste keer met fiets achter ons aan. We lopen een wandelroute zoals in ons boekje staat en proberen eerst wat te lunchen. De tent waar we eigenlijk heen willen is niet open of bestaat niet (de meningen zijn verdeeld), maar eten kunnen we er in elk geval niet. Vlakbij vinden we echter een leuk tentje waar we met zijn 8en kunnen zitten. Met Google erbij komen we er redelijk achter wat we kunnen bestellen.

Na de lunch lopen we via Piazza Grande naar Parco della Fortezza Medicea, wat het grote stadspark is. Je hebt vanaf hier een erg mooi uitzicht over de valleien in de buurt. We maken daarom flink wat foto's en filmpjes en de kids spelen "de meisjes pakken de jongens". Begint dat nu al? Ja blijkbaar. Aan het park zit ook de Duomo van Arezzo (Kathedraal). We lopen via een van de karakteristieke kleine straatjes terug naar beneden (het park ligt boven). Omdat er een goede Gelateria schijnt te zitten vlakbij het Centrale Station (Carlo's), lopen we daar nog even heen. En inderdaad, de ijs is heeeerrrlijk. Met deze temperaturen is dat natuurlijk al gauw, maar toch :)

We lopen terug naar de auto, met veel pas en meetwerk, krijgen we de auto's weer uit de parking en rijden we terug naar ons park. De jongens willen heel graag nog zwemmen en dat doen we dus meteen. Na vijf uur is het niet meer zo druk in het zwembad en dus kunnen we lekker ongestoord afkoelen in het water. Je wilt hier echt niet te lang in de zon zitten en wel regelmatig in het koude water plonzen. Na het zwemmen gaan we terug naar ons huisje om lekker verschillende soorten lasagnes te eten. Je kunt hier in de supermarkt porties eten bestellen die kant en klaar worden bereid en dan in je eigen huisje opwarmen. Deze lasagnes zijn heeeeerlijk.

We ontmoeten elkaar weer bij de disco op de camping en besluiten daarna wijn met toastjes en kaasjes te doen bij ons huisje. We kletsen tot uiteindelijk bijna middernacht. De kids zitten lekker te spelen in ons huisje terwijl wij op ons terras zitten! Tegen de tijd dat we naar bed gaan, gaan beide kids vrijwillig alvast in hun bed liggen. Zo moe zijn ze, maar op vakantie kan dat :)

De volgende ochtend slapen we dus maar lekker uit (Toby wordt uiteindelijk half 11 wakker!!) en ontbijten we laat lekker buiten in het zonnetje (al wel heet, maar nog acceptabel op dit tijdstip). Vandaag wordt weer even een relaxdagje, we proberen het een beetje om-en-om te doen. We nemen het treintje hier naar boven (wij zitten beneden op de camping en Jacco++ zit boven, aan beide kanten heb je meerdere zwembaden, vandaag gaan we dus naar die boven) en plonzen in het zwembad. Jacco en Maureen zijn er ook al snel en de kids gaan meerdere keren met onze banden van de "Lazy River".

Rond een uur of 5 lijkt het ons een goed idee om een ijsje te halen in het dorp hier (volgens Jacco het beste ijs van de regio). Dat doen we dus en na een voortreffelijk ijsje besluiten we ook maar meteen in het dorpje te blijven eten. TripAdvisor adviseert ons een restaurantje dat rond half 8 opengaat en daar reserveren we dus alvast. In een plaatselijk speeltuintje vermaken de kinderen zich met "tien tellen in de rimboe" (soort verstoppertje) en wij kletsen wat. Het restaurant houdt zijn reputatie hoog, want het eten is er inderdaad heel erg lekker!!!!! Als toetje nemen we nog een keer een ijsje bij dezelfde tent (Elmi) maar nu andere smaken. In de avond als de zon onder is, is het echt heel erg lekker om buiten te lopen. We zijn te laat voor de disco, dus de kids gaan vrij snel erna naar bed. En papa en mama ook...

Morgen gaan we naar Firenze!