Het noordoosten verkennen!

20 augustus 2016 - Ubud, Indonesië

Nog voor er 1 glas of bord op tafel staat is Toby vertrokken. Hij slaapt zo diep dat we hem maar laten liggen. Van de restaurant eigenaar krijgt hij nog een stoel zodat hij lekker languit kan liggen. Ondertussen eten wij lekker vis in palmbladeren van de grill, een gorgonzola burger en een pizza broodje! We gaan op tijd slapen want morgen worden we om negen uur opgepikt!

Na een snel ontbijt staat onze vriendelijke taxi chauffeur al klaar voor een dagje verkennen. We beginnen in Goa Gajah, een paar kilometer ten oosten van Ubud, de zogenaamde olifantengrot. Ooit een meditatieplaats voor monniken, nu een prachtige ruimte midden in een jungle met een hele grote boom in het midden.

Hierna rijden we door naar Pura Tirta Empul, sinds 962 een bedevaartplaats tegen het zomerhuisje van Soekarno aan. Drommen mensen komen we tegen die zich wassen met het genezende opborrelende water. De kids vinden het jammer dat zij niet in het water mogen :-)

Daarna gaan we naar een plantage waar koffie en thee wordt verbouwd. O.a. het wereldberoemde Kopi Luwak wordt er gemaakt. Dat is koffie gemaakt doordat een speciaal kattensoort bonen eet, in hun maag verwerkt en vervolgens weer uit poept. Die poep wordt weer gebruikt voor het maken van de koffie. Of zoals Lucas zegt: poepkoffie! Naast poepkoffie drinken we nog 14 andere soorten koffie en thee en kopen er ook wat. Super lekker!

Omdat we ook honger beginnen te krijgen is de volgende stop Kintamani bij de vulkaan en meer Batur. Je ziet nog hele delen zwart om de vulkaan waar hij ooit uitbarstte. Inmiddels meer dan 50 jaar geleden en nog steeds zo duidelijk te zien. Heftig. Met een geniaal uitzicht op de bergen en het meer gaan we lunchen. Lekker divers buffet met verse watermeloen sap!

Na de lunch rijden we naar een traditioneel Balinees dorp (Pengelipuran). Gelegen in een bamboebos waar ook alle huizen van gemaakt zijn. Ondanks dat onze gids er wel genoeg van heeft, willen wij nog naar de koningsgraven van Gunung Kawi. Dat doen we dus na een flinke rit. Een flinke klim omlaag (en inderdaad later ook...) komen we bij de indrukwekkende koningsgraven, omgeven door watervallen en rijstvelden. De kids zijn inmiddels redelijk moe dus met de rugdrager omhoog en omlaag. Flinke klim :-)

In het hotel aangekomen zijn we dus dringend toe aan even afkoelen in het zwembad en het zweet van ons afspoelen. We gaan zo eten en op tijd naar bed want morgen staat een lange wandeling door de rijstvelden op de planning!