I want to ride my bicycle!

9 augustus 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We slapen uit op deze woensdag. Lieke is wel al vroeg wakker, heeft slecht geslapen dus we beloven vandaag extra lief te zijn voor mama. We ontbijten in de camper en pakken daarna de Uber naar Pier 33. De taxichauffeur is geboren in de VS, zijn ouders komen uit Iran en Italië, zijn vrouw uit Zweden en 1 van zijn dochters woont in Oosterhout. Genoeg voor een leuk gesprek dus. Dat is eigenlijk bij bijna elke taxichauffeur hier. Ze vinden Nederland allemaal machtig mooi en praten volop over de VS of hun afkomst. Hier is bijna iedereen wel op 1 of andere manier een immigrant.

We komen aan bij Pier 33 en tot onze grote spijt zit een trip naar Alcatraz er niet in. Het zit vol t/m half augustus ergens. Geen enkele optie. Balen.

We lopen daarom maar door naar Fisherman's Wharf. We hopen dat het nu niet te mistig is zodat we de Golden Gate Bridge kunnen zien. Het is erg helder dus dat gaat perfect. Er worden dus foto's gemaakt en we gaan fietsen huren.

We halen ze bij Blazing Saddles bij Pier 39. Iets voor twaalf rijden we daar weg en uiteindelijk zouden we de fietsen 5,5uur later daar weer inleveren. We pauzeren in totaal nog geen uur dus we fietsen vandaag echt mega veel. En: zonder gemopper.

Eerst fietsen we naar de Golden Gate brug (~5 mijl/8 km). Dit is een flinke klim omhoog en vol tegen de wind in. De brug ligt een stuk hoger dan de baai. Af en toe stappen we zelfs af omdat het te stijl wordt. Dat is echt hier in San Francisco: sommige straten zijn steiler dan 30%!!! Dat is echt niet te fietsen (zowel omhoog als omlaag). We redden het en denderen de brug op. Echt heel gaaf gevoel om hier te fietsen met de zee zooooo ver onder je. Het uitzicht is ook echt te gek. De brug is 1.7 mijl lang/ruim 2.7km. Het is dus best wel een tocht. Het is er ook best druk dus je moet goed opletten!

De fietsenverhuur adviseert over de brug naar Sausalito te gaan en bij een of ander tentje met korting te gaan eten en dan de ferry terug te pakken. Nou dat dachten wij dus niet. Wij willen ook graag nog enkele parken bezoeken nu we de fietsen hebben. Daarom rijden we aan de overkant weer terug over de brug.

Daar pauzeren we even en halen we bij Equator Coffees wat te drinken en te eten. Gesterkt daardoor fietsen we langs de kust langzaam omlaag door Presidio: het grote park vlak onder de brug. We komen langs een aantal mooie fotoplekken en rijden door naar Lincoln Park. Hier zijn hele mooie trappen waar we foto's maken en de jongens van de railing naar beneden glijden.

Daarna klimmen we weer verder richting het Golden Gate Park, wat zo'n 4 mijl/6.4 km van de brug ligt (voor de duidelijkheid: omhoog). Hier fietsen we lekker doorheen en we zien bizons (geen idee waarom), een Hollandse windmolen, een piano, een waterval en verschillende mooie meertjes. Het is nog groter dan Central Park in New York dus je kunt je voorstellen dat je hier ook veel en lang kunt fietsen.

Na wat rondjes erdoorheen beginnen we moe te raken dus halen we bij Hole in the Wall allemaal een slice pizza. Dat geeft weer even energie. Nu nog ruim 7 mijl/11,5km terug naar de verhuur.

Daarna rijden we weer door het Golden Gate Park richting Presidio. Overal hier in San Francisco zijn fietspaden aangelegd en je krijgt op de weg ook vrijwel overal voorrang van auto's. Het fietst dus eigenlijk best relax, zelfs met een Toby die af en toe midden op de weg gaat fietsen. Onderweg zien we ook een keer of tien een zelfrijdende auto (met dus niemand erin). Heel grappig gezicht. Toby maakt er op een gegeven moment ook sport van om het als eerste te zien en benoemen. WEER EEN!!

Rond half 6 komen we aan bij de fietsenverhuur. We zijn redelijk gaar (vooral zadelpijn). We hebben het gered. We high fiven en Lucas maakt zich een stuk minder zorgen over de 2uur fietsen voor zijn brugklaskamp. Als je San Francisco met al dat omhoog/omlaag overleeft voor 5,5 uur, dan overleef je alles (we schatten zo'n 40-50 km gefietst).

We lopen door Bay Street nog wat winkeltjes af. Lieke gaat ook nog een kunstgalerij in. De jongens bezoeken nog een mega grote (en dure) snoepwinkel. Ziet er heel tof uit! De jongens hebben het zo goed gedaan dat zij mogen zeggen waar we gaan eten. Dat wordt dus de In-N-Out burger. Die stond al de hele vakantie op de planning. Komt ook goed uit, want die zit ook in Bay Street.

Na het eten, lopen we nog even (vanwege al dat fietsen, hadden we nog niet zoveel stappen ;-)) naar Lombard Street wat bekend is omdat het geen recht straatje is, maar het kronkelt van links naar rechts om plantsoenen heen. Ook hier is het een enorme klim, het ziet er wel heel tof uit.

Nu kunnen we officieel niet meer dus we nemen een Uber terug naar de camping. Wouter douchet nog, verder doen we niet veel meer. Na al dat fietsen, klimmen en zien, zijn we bekaf. We hebben nu wel bijna de hele bovenkant van SF gezien. Morgen hebben we nog een aantal plekken op het oog die wat lager liggen. Eerst maar eens lekker lang slapen!

Tot morgen!

1. Harrie van nunen:
    9 augustus 2023
    Jammer dat je trip naar alcatraz niet door kon gaan.