Going to San Francisco!

8 augustus 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Nog even over gisterenavond. De jongens wilden nog even voetballen met Kay. Wij hadden gezegd dat ze dan maar eens moesten vragen of ze Smores bij ons willen eten. Dat kenden ze niet, dus ze kwamen langs. We mochten op de camping geen vuurtje maken (bang voor bosbranden) dus we moesten het op gas doen. Smaakte net zo prima.

Na smores eten gaan de jongens met Kay (14) voetballen, terwijl Jens (16) met zijn ouders bij ons blijft zitten. Ze kletsen volop over Mariahout waar ze wonen. Verder zijn zij begonnen in San Francisco en gaan het rondje andersom doen dan wij. We konden elkaar dus perfect tips geven. Als ze rond elf uur naar hun camper gaan, staat er een hert voor hun deur te grazen. Super gaaf. We staan dus even stilletjes te kijken! Na een tijdje gaat het hert verderop grazen en kunnen onze buren naar hun RV. Ze moeten 8uur rijden morgen en wij maar 3 dus we zien ze in de ochtend niet meer.

Wij slapen dus lekker uit en staan rustig op. Wouter gaat douchen terwijl de jongens nog even gebruik maken van de wifi. Gisterenavond hebben we besloten dat we gaan ontbijten in Groveland 5 minuten verderop. We ruimen op en rijden het dorp in. We ontbijten bij de Iron Door Saloon. Een ruim 170 jaar oude saloon/diner die er van buiten heel tof uit ziet. De jongens en Wouter eten pannenkoeken en ei en Lieke neemt een gezond ontbijt. Smaakt uitstekend. Goede bodem. Om 11uur rijden we voldaan het plaatsje uit op weg naar San Francisco.

We rijden via de 120 (loopt door Groveland) naar het westen. Via een aantal splitsingen gaat dit over in de 580 naar het westen die ons San Francisco via de Noordoost kant binnen brengt. Via de immense San Francisco Oakland Bay Bridge rijden we het schiereiland op. We zien de wolkenkrabbers, Alcatraz en de Golden Gate Bridge in de verte. Ook zien we dat het best wel mistig is.

Via de 280 rijden we naar Pacifica, een voorstad van SF waar onze camping is. Alles ligt klaar bij aankomst (14:10) dus we staan binnen een aantal minuten geïnstalleerd en wel. We nemen wifi voor ons alle 4 zodat we in elk geval allemaal bereikbaar zijn en gaan daarna snel met de Uber naar downtown.

Het is bij onze camping wat mistig, dit trekt snel weg als we naar SF rijden. We laten ons afzetten bij een Visitor Center (Moscone Center) alleen die blijkt voor onbepaalde tijd gesloten. Beetje jammer. We lopen daarom Mission Street af richting het water omdat bij de Ferry Building ook iets aan info moet zitten. We vinden daar in een leuk havengebouw inderdaad onze OV kaart waarmee we de komende 3 dagen onbeperkt het OV voor mogen gebruiken. Vlakbij, bij Phil's Coffee, nemen we iets te drinken en kleinigheidje om tot het avondeten te overbruggen, omdat we zo laat ontbeten hebben/niet geluncht hebben.

Daarna nemen we het OV naar Fisherman's Wharf, specifiek pier 39. Hier is een winkelcentrum achtig iets met allerlei restaurantjes en winkeltjes. Heel leuk. Hier zit ook de Build a Bear winkel waar je je eigen knuffel kunt maken. Tevens heb je heel mooi zicht op de zeeleeuwen die hier liggen te drijven voor de kust. Ze liggen op houten vlotjes in het water. Een tweetal opgefokte mannetjes is elkaar constant in het water aan het duwen wat er heel grappig uit ziet.

Daarna lopen we verder naar het westen richting Ghirardelli Square. Hier zien we verschillende plekken waar we fietsen kunnen huren, wat de beste manier is om de Golden Gate bridge (~3 km lang) over te gaan. Dit willen we waarschijnlijk morgen gaan doen.

Daarna nemen we het OV naar Japantown, de Japanse wijk van SF. Het ziet er echt uit alsof je door Japan loopt. Met karakteristieke gebouwen, overal sushi en karaoke. Dat was ook de reden dat we hierheen willen: SUSHI!!!! Via TripAdvisor vinden we een hele goeie en we bestellen van alles en nog wat en eten ons buikje meer dan rond. Lucas eet het allermeest van ons. Hij vindt het heerlijk!!

We pakken vanaf hier de Uber terug naar onze camping. Inmiddels is er een wolk bovenop San Francisco gaan liggen. Het is dus mega mistig en als je loopt word je een beetje nat. Onze taxichauffeur vertelt ons dat dit in Pacifica (waar wij op de camping zitten) vaker voorkomt, alleen dat het ook zo weer voorbij kan trekken.

In de camper gaan de jongens nog even op hun beeldscherm en eten we nog een toetje. We lezen nog wat over SF want morgen willen we weer heel veel gaan zien!

Tot morgen!

1. Jacco:
    8 augustus 2023
    Build a bear !!!!
    “Where best friends are made” 😍
  2. Kees Hems:
    8 augustus 2023
    goed bezig Lucas goed eten hoor.