Struisvogels en meer

29 april 2022 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

We worden wakker na een goede nachtrust bij ons guesthouse. De jongens hebben ook heerlijk geslapen. Klokslag 8uur rijdt de bus weg uit Swellendam waar de wolken op de bergen liggen. Prachtig gezicht.

We ontbijten in de bus terwijl we langs bergwegen door het landschap slingeren. We stoppen een paar keer voor koffie, plassen en uitzichten en rijden verder goed door.

Eerste grote stop is rond de lunch bij een struisvogel park. We krijgen daar uitleg over dit bijzondere beest. Verder krijgt Wouter nog een nek massage van een stuk of 4 als hij een bak met eten vasthoudt en de lange nekken zich om de zijne kronkelen om erbij te kunnen. We mogen ook nog op hun eieren staan, zo stevig zijn ze.

Aansluitend is er ook hier een wijnproeverij met lekkere wijnen. Wederom voor de jongens ook wijn zonder alcohol. Onze reisleidster (Neela) denkt echt dat we alcoholisten zijn denk ik. We bewijzen voorlopig ook niet echt het tegendeel 😀

Na de wijn, lunchen we uitgebreid met elkaar. O.a. struisvogelvlees wordt geserveerd. Het is een erg gezellige groep en de kids vermaken zich ook goed met de andere jongens. De struisvogelfarm heeft bijna 2 jaar geen klant gehad vanwege Corona. Er zijn dus ook veel mensen ontslagen en ze snakken echt naar toeristen, dat merk je!

Na de farm rijden we naar de Cango Caves. Onderweg zien we nog 2 olifanten langs de weg staan (bizar om te zien in het wild). Bij de grotten aangekomen zien we een groot ondergronds stelsel van gangen en hallen. Erg mooie rotsformaties te zien. Ook zien we een heleboel vleermuizen. De gids van de grotten weet precies waar ze hun nest hebben zodat we ze ook in alle stilte kunnen bewonderen (zonder dat ze vliegen)

Hierna rijden we naar onze camping waar ieder gezin zijn eigen huisje heeft. Het is een mooi en rustig park. De jongens gaan gelijk naar het zwembad terwijl Lieke boodschappen gaat doen. We eten burrito's met allerlei groente om even wat gezond te eten. Samen met onze buren (Ferdinand, Suzanne, Oliver en Tycho) eten we in hun tuin. Onze kids en de hunne zijn even oud dus spelen heel graag samen. Eigenlijk al vanaf het begin! Ook komt Neela onze reisgids nog langs om typische Zuid-Afrikaanse shotjes te brengen. Die smaken prima!

Daarna is het tijd om te slapen, de jongens vallen binnen een minuut in slaap terwijl wij nog even de koffers pakken en ontbijt maken. Morgenvroeg vertrekken we weer om 8uur naar Plettenberg Baai dus we willen klaar zijn voor de volgende halte op deze geweldige trip!