Trieste en grotten

31 juli 2019 - Trieste, Italië

We kwamen 14.00 uur aan in Trieste waar we een parkeerplek zochten. Lieke vond er één vlakbij ons hotel dus dat was mooi... althans dat dachten we.  We reden steil naar beneden (15-20%) halverwege zou de parkeerplek moeten zijn... maar helaas. Toen moesten we achterruit terugrijden wat nogal een spannende onderneming was.

Op zoek naar een andere parkeerplek dus die we snel genoeg vonden. We hadden niet echt geluncht omdat we laat ontbeten hadden en onderweg in de auto nog wat gegeten hadden.  Nadat we de spullen hadden gedumpt gingen we op zoek naar een plek om te lunchen of in ieders geval iets te eten want we hadden reuze honger dus wachten tot het avondeten duurde nog te lang. We aten een heerlijke lunch met zalmbroodjes en gingen Trieste verkennen. Een prachtige Italiaanse stad.

Na een korte siësta op zoek naar een plek voor het avondeten. We hadden een beetje genoeg van de Italiaanse keuken en wilde een keer wat anders dus gingen op zoek naar een sushirestaurant. We aten een bootje vol sushi en liepen naar de haven om een ijsje te eten bij zonsondergang.

De volgende dag sliepen we uit en gingen we brunchen bij hetzelfde tentje als waar we de dag ervoor geluncht hadden. We hadden een heerlijk ontbijt met vers fruit, pannenkoeken en yoghurt met muesli waarna we naar Slovenië reden. We hadden nog een paar dingen op onze Sloveniëlijstje staan die we graag wilden doen/ zien. Aangezien Trieste omringd wordt door Slovenië waren we er zo.

We besloten eerst naar een vivarium te gaan. Een wat?
Vivarium?
*Een vivarium is een ruimte om dieren in te houden en te laten opgroeien. Vaak gebeurt dit voor observatie of onderzoek.
In dit geval zat het vivarium in de grot onder de grond omdat daar de olm leeft. Een klein hagedisachtig beestje wat 100 jaar oud kan worden. Een olm is hier in de grotten ontdekt en was een bijzondere vondst omdat ze tot die tijd dachten dat  er zonder daglicht in grotten geen dieren zouden overleven. De olm evolueert tijdens zijn leven. Het pigment in de huid verdwijnt en ook de ogen verdwijnen. De tastzintuigen en reukzintuigen nemen enorm toe. Het hartje slaat 1 keer per minuut waardoor het diertje 10 jaar zonder eten kan. Vroeger dachten ze dat het familie van een draak was. Dit alles weten wij dankzij een Nederlandstalige audioguide. Zo konden Lucas en Toby ook alles over de olm leren wat ze super interessant vonden.
Om 14.00 uur mochten we met een treintje de grotten in. Na een rit van half uur werden we midden in de grot eruit gezet en liepen we met een gids door de grotten. Het zag er prachtig uit! Na een tocht van 45 minuten werden we met de trein terug gebracht. Echt een prachtige excursie.

Als laatste op de lijst stond nog het predjama kasteel. Wat een kasteel tegen een rots en grot is. Ook daar hadden we een Nederlandse audioguide waardoor Lucas en Toby van alles leerde over het kasteel en hoe Erasmus Predjama aan zijn eind is gekomen.

Al met al duurde deze excursies langer dan we aanvankelijk dachten waardoor we eenmaal terug in Trieste direct naar een restaurant gingen. Lieke vond onderweg een goed beoordeeld Indiaas restaurant waar we heerlijk gegeten hebben. In de avond pakten we onze spullen om weer via Bad Boll naar huis terug te keren.

Zoals de kinderen iedere keer zeiden als we een land verlieten...

Dankjewel Italië voor de fijne vakantie. Dankjewel Kroatië voor de fijne vakantie.
Dankjewel Bosnië Herzegovina voor de fijne vakantie.
Dankjewel Slovenië voor de fijne vakantie.

1. Jan:
    31 juli 2019
    Wat een mooie blog hebben jullie weer gemaakt.
    Wij komen graag een keer naar de fotos kijken.
    Goede reis en tot gauw!!