Mostar en Zadar

29 juli 2019 - Zadar, Kroatië

Nadat we heerlijk uitgeslapen en rustig ook ontbeten hebben gaan we zoals gepland op weg naar Kravice. Dat is een grote waterval of eigenlijk watervallen vergelijkbaar met Plitvice alleen veel kleiner. Het verschil is ook dat je hier wel mag zwemmen.

Na een uur rijden ongeveer komen we bij de parkeerplaats aan. Daar staan veel auto's en bussen dus het beloofd heel druk te zijn. Er staan borden dat je parkeergeld moet betalen maar ons is niet duidelijk hoe en waar dus we besluiten naar de balie van de ingang te gaan. Daar wordt ons vertelt dat je geen parkeerkosten hoeft te betalen alleen entree. De kosten zijn €5 p.p aangezien de kinderen wederom te jong worden geschat hoeven we voor hen niet te betalen.

Na ongeveer 10 minuten naar beneden lopen komen we bij de waterval aan. Hij is inderdaad prachtig en qua sfeer vergelijkbaar met Plitvice. Ook de drukte is vergelijkbaar echter is ook meteen duidelijk waarom er bij Plitvice niet gezwommen mag worden. Mensen maken er een ongelooflijke zooi van. We zien peuken in het water en overal afval. Zo ontzettend zonde! Het water is heerlijk koel en we vermaken ons er prima.

Op een gegeven moment horen we Toby tegen Lucas zeggen: ""kijk Lucas een zwarte ninja..."
Lucas : "dat is geen echte Ninja hoor maar zij lijkt er wel op" Toby is het met hem eens... Het is geen echte Ninja. (Gesluierde vrouw waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn.)

Er zijn in Herzegovina veel moslims en moskeeën. De sfeer van Mostar is ook beetje vergelijkbaar met Marokko of Turkije maar dan zonder opdringerige verkopers. Dat zie je ook terug in de gerechten die de meeste restaurants serveren.

Na de lunch, (we lunchen steeds laat) rijden we terug voor een siësta. We lopen eind vd middag naar het oude centrum om daar op de tablet Ajax psv te gaan kijken.

We zoeken een leuk nieuw plekje maar de kinderen willen graag terug naar de cocktailbar en dat vinden wij ook geen straf. We drinken wederom heerlijke cocktails en bestellen 1 jumbo pizza die groot genoeg is voor ons alle vier. Na de overwinning van Ajax en voldoende cocktails gaan we terug naar ons appartement om op tijd te gaan slapen zodat we de volgende dag richting Kroatië terug kunnen gaan.

Onze databundel is niet geldig in Herzegovina waardoor we tijdens het rijden naar Kroatië geen update van het verkeer krijgen of alternatieve routes doordat we de route bij het hotel hebben ingesteld. Zo kwamen we na een tijdje rijden bij een onverharde weg uit. Er stond al eerder wel aangegeven dat de snelweg moeilijk bereikbaar was maar ja wij hadden geen alternatief dus besloten toch maar de route die we hadden te volgen. Na ongeveer 10 minuten over een onverharde weg te rijden kwamen we gelukkig wel bij de snelweg aan. Eenmaal op de snelweg begon het kei hard te regenen en onweren wat niet ophield tot we in Zadar waren.

Bij ons appartement besloten we voor het eerst sinds we vertrokken zijn een lange broek aan te doen. We wisten dat Imke Heitzer ook tegelijk met ons in Zadar was en spraken met haar en Dave af om samen te lunchen. Na een heerlijke lunch hebben we gezamenlijk Zadar verkend en hadden we spijt van de lange broek aangezien de zon weer scheen en het direct heel warm was. We namen afscheid van Imke en Dave en gingen terug naar ons appartement.

Rond 19.00 uur besloten we toch nog maar wat te gaan eten en liepen naar de supermarkt. Onderweg zagen we heel dicht bij ons een palaçinka (pannenkoeken) restaurant. Daar wilden Lucas en Toby graag eten. Voor omgerekend een euro of 3 hadden we een pannenkoek zo groot en gevuld dat we hem niet helemaal op kregen. Met volle buiken terug naar het appartement en lekker relaxen.
Vandaag rijden we terug naar Italië, Trieste waar we 2 nachten blijven.