Walvissen!

10 augustus 2018 - Tofino, Canada

We spelen 's-avonds nog een lekker potje Sushi Go (gevonden door Lieke in de Walmart). Dit doen we buiten in de schaduw want hier in Port Alberni is het echt enorm heet (tegen de 40 graden) en er is eigenlijk ook niet aan te ontsnappen. Toby wint wonderbaarlijk en als Lucas revanche wil zegt Toby prompt: "nee, ik wil dit spel niet meer spelen". Iets van stoppen op je hoogtepunt!

We worden zo rond kwart voor acht wakker en rijden na een ontbijt om negen uur de camping af. Het is ongeveer twee uur door het "binnenland" naar Tofino en de route is echt prachtig. Eerst rijden we langs Sproat Lake en vervolgens langs het nog veel mooiere Kennedy Lake. We zien ook veel oude bomen, zo dik als je nog niet gezien hebt. Morgen gaan we dit ook verder bekijken bij Cathedral Grove. Het laatste stuk tot het kruispunt met Ucluelet is echt haarspeld na haarspeld.

Als we Tofino binnen komen rijden zie je al gelijk dat het een heel fijn plaatsje is. Het ziet er prachtig uit en mensen zijn heel relax. We parkeren de camper, checken de reservering en lopen door de hoofdstraat. Erg leuke tentjes! We (lees: Wouter) scoren koffie en struinen de winkeltjes af. We lunchen daarna wat en de jongens gaan in de openbare speeltuin spelen!

Om half 2 melden we ons bij de Whale Watch en we krijgen een groot, zwaar, warm pak wat ervoor zou moeten zorgen dat we blijven drijven in de zee mochten we overboord slaan. We lopen naar de haven en stappen in een super snelle speedboot. Maar echt serieus super snel want elke andere speedboot wordt op het water gemakkelijk ingehaald door onze super speedboot (tot grote vreugde van Lucas)

We varen richting open zee en stoppen al snel voor een zee-otter. Hij lijkt het wel leuk te vinden de aandacht en doet wat duikjes! Daarna zien we nog zeehonden als hele familie bij een eiland. Maar we varen natuurlijk verder op zoek naar walvissen. De groep voor ons was heel teleurgesteld want ze hadden niets gezien. Nou! WIJ WÉL!

Al vrij snel zien we onze eerste walvis op zee. We fotograferen en filmen ons suf en zien hem water spuiten. Dat is meestal het eerste teken dat je ze ziet. Al vrij snel zien we een tweede (technisch gezien kan het ook dezelfde zijn, Ze kunnen 45 minuten onder water zwemmen en zijn zo groot dat ze ook vrij snel verplaatsen). Het soort walvis dat we zien is blijkbaar vrij zeldzaam en is 1 van de grotere soort. Echt heel jammer voor ons... :-) Onze schipper schatte zo'n 25/30 meter lang.

Onze schipper heeft er trouwens echt kaas van gegeten want op een gegeven moment gaat hij onverwacht ineens hard ergens heen varen om inderdaad onze derde walvis te zien. De andere schippers (met wie hij constant in contact stond) zijn ook erg onder de indruk van onze schipper en wij ook. Met heel veel foto's en filmpjes keren we terug naar vasteland. Wow wat een gave ervaring!

We zijn inmiddels drie uur op water geweest dus de kids pakken een ijsje en Wouter koopt een nieuwe pet (oude ergens gratis af te halen in zee). We rijden kwart over 5 weg uit het geweldige Tofino!

Terug naar Port Alberni waar we een camping met zwembad hebben gereserveerd. De kids vallen tijdens de prachtige terugrit in slaap. Op de camping duiken we daarom eerst in het zwembad terwijl Lieke lasagne maakt. Na het eten en toetje spelen we nog een keer Sushi Go (Toby deed toch weer mee) en daarna gaan de kids lekker naar bed! Morgen weer richting het vaste land!

1. Jan:
    10 augustus 2018
    Wat een geweldige vakantie hebben jullie!!
    Leuk om zo mee te kunnen lezen. Gr en nog heel veel plezier!!