Bomen van voor de jaartelling!

5 augustus 2023 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag zetten we gewoon een wekker (het moet niet gekker worden!). We staan half 8 op om rond 8uur van de camping af te rijden. We smeren alleen het ontbijt, want we eten het onderweg op.

We rijden naar het Westen tot Visalia waar we omhoog rijden via de 63 north en daarna de 180 east. Er is een kortere route, alleen die is niet geschikt voor RVs. De route brengt ons rechtstreeks naar de Noord ingang van het park. Langzaam stijgen we van 100m boven zeeniveau naar ruim 2km (hoogste punt was 2,7km). De tocht is dus een enorme klim omhoog.

Er is in de winter en lente heel veel sneeuw gevallen dus de wegen zijn behoorlijk beschadigd geraakt. Om die reden zijn er veel wegen in het park afgesloten. Ook is de weg bij de ingang maar via 1 strook toegankelijk. Dat betekent dat je heel veel moet wachten als de andere kant aan de beurt is.

We rijden na een korte file naar de Visitor Center van Kings Canyon om wat informatie te halen. We besluiten eerst zo ver mogelijk zuidelijk te rijden. Omdat er geen shuttle busjes rijden, is de verwachting dat alle parkeerplekken snel vol raken (iedereen moet zelf rijden).

Omdat we allemaal over dezelfde strook moeten staan we een half uur totaal stil te wachten. Beetje jammer. Als het eenmaal rijdt, rijdt het wel goed door. We slaan even de uitzichten over in de hoop dat we nog kunnen parkeren bij de General Sherman Tree. Wonder boven wonder zijn er nog 2 plekjes en we zijn heel blij dat we rond 12 uur dus eindelijk de RV kunnen parkeren (4 uur onderweg inmiddels)!

We nemen het wandelpad naar de boom en dalen zo'n 60 meter om onderaan de Sequoia bomen te staan. Ze zijn rond de 100 meter hoog en je kunt er met een man of 10-15 met armen wijd omheen staan. Ze zijn dan ook ruim 2000 jaar oud en groeien elk jaar nog. Echt bizar om te zien. Sommige bomen zijn ook gegroeid uit 1 stam om vervolgens in drie aparte bomen uit te groeien. Heel gek gezicht.

We klimmen de 60m via trappen weer omhoog en geven onze parkeerplaats op in de hoop bij het museum er nog 1 te vinden. Ook hier zijn er nog 2 dus het is onze geluksdag en we bezoeken het museum met giftshop. Toby koopt daar nog een zwarte beer knuffel.

We rijden met de camper terug richting de ingang en stoppen bij 2 uitzichtspunten. Eentje naar het oosten richting Utah en eentje naar het Westen richting de rest van Californië. Het uitzicht is super en de kids kunnen er lekker rotsen klauteren.

We beginnen vervolgens met de terugweg naar de camping. Via de ingang rijden we weer naar Visalia waar we tanken en een Walmart bezoeken. We besluiten vandaag ergens te eten. Er zijn 2 criteria: geen friet en geen burger. Het wordt daarom de Jimmy John's waar ze lekkere broodjes en wraps verkopen.

Met volle maag rijden we verder terug zodat we half 8 de camping op rijden. Het weekend is begonnen en dat is te merken: de camping staat ineens aardig vol. Wij parkeren de camper, beginnen een vuurtje voor de Smores en openen een fles wijn.

Om 1 of andere reden zijn wij onze flesopener kwijt. Er is echter altijd wel een Amerikaan die je kan helpen. De mensen zijn mega vriendelijk. Toby zegt het ook vaak hier: de mensen zijn zo lief hier. Als onze buurman ook geen flesopener heeft gaat hij zelf verder vragen bij andere buren om uiteindelijk de opener te komen brengen. Super lief dus.

Met Smores, wijn en kampvuur sluiten wij Sequoia af. Morgen naar Yosemite waar we 2 nachten verblijven. Hopelijk daar wel rijdende shuttle busjes!