Calici di Stelle

11 augustus 2022 - Montepulciano, Italië

Op woensdag 10 augustus is er in Montepulciano een festival (Calici di Stelle) waar we graag heen willen. Zoals elke dag staat Wouter vroeg op om hard te lopen waar hij nog 2 hertjes spot (die een stuk hoger tempo hebben). Als iedereen wakker is (de kids worden hier ergens tussen 9 en 10 wakker, ze slapen ook stuk later), ontbijten we samen en gaan we richting het zwembad.

Het is vandaag weer een bloedhete dag dus regelmatig zwemmen is echt noodzaak! Rond de lunch (half 2) gaan we terug richting onze hut om wat te eten en voor te bereiden voor de trip naar Montepulciano.

Rond 15uur rijden we weg. De route is het eerste stuk via de snelweg en daarna nog een minuut of 20 via kronkelende weggetjes naar de heuvel waar Montepulciano op ligt. We parkeren vooraan in de stad en lopen het historische centrum in. Ondanks het festival is het er nog best rustig al zie je wel dat er vandaag iets staat te gebeuren. Op Piazza Grande halen we tickets voor wijn proeverij en wat eten erbij. We kiezen een plek waar ook een goochelaar is voor de kids.

Er wordt één en ander uitgelegd over de wijn, wel in het Italiaans of gebrekkig Engels dus je moet goed je best doen om het te snappen. We zitten op een soort van houten bankjes midden op de straat met mooi uitzicht op de vallei. Omdat 1 van de wijnen goed bevalt, halen we daar een flesje van. We moeten ook nog naar Verrazzano om wijn te halen, dus misschien moeiten we een handeltje beginnen.

Inmiddels begint het ook iets drukker te worden in Montepulciano. Je ziet mensen lopen met een wijnglas aan een soort touw om hun nek. Daarmee kun je langs allerlei plekken lopen om wijn te halen. Er zijn verschillende plekken waar je terecht kunt om wijn te halen.

Net zoals vorig jaar is elke wijk versierd met de vlaggen van het district. Er zijn in totaal 8 districten (Contrade) verdeeld over de historische kern. Ook horen we nog dat er ergens een drumband door te straten loopt. Al met al, heel veel sfeer.

Als het al donker is, lopen we terug naar de auto om via dezelfde mooie route weer terug naar huis te rijden. Montepulciano is echt prachtig. Morgen chill dagje en vrijdag willen we misschien naar Rome!