Hoofdstad van Westeros: Dubrovnik

25 juli 2019 - Dubrovnik, Kroatië

We zeggen ons prachtige apartment gedag en rijden in de vroegte naar het zuiden. Eerst via provinciale wegen en al redelijk snel via een prima (betaalde) snelweg. We besluiten halverwege een pauze in te bouwen en naar een strand te gaan. Dat wordt: Baška Voda.

Het is een vrij druk en toeristische plekje onder Split. Het oogt wel erg gezellig en door de warmte is het (mega transparante) water echt heerlijk. We spelen met de bal in het water en koelen goed af. We eten en drinken nog wat in een fijn restaurant aan het strand en rijden dan weer verder naar eindbestemming Dubrovnik.

De route brengt ons een klein stukje door Bosnië en Herzegovina en dus moeten we 2x een grens over met wat wachttijd tot gevolg hoewel de controles echt niks voorstellen. Een keer wordt er vliegensvlug 1x gebladerd door de paspoorten en 1x hoeven we zelfs niets te laten zien. Lang leve Europese samenwerking. De weg naar Dubrovnik is prachtig door de bergen heen!

Als we arriveren, kunnen we de auto op een privé parkeerplaats neerzetten (midden in het centrum hier, kost normaliter een fortuin). De mega vriendelijke hostess ontvangt ons met drinken en taart. Dat gaat er goed in. Het is in Dubrovnik structureel tussen de 30-40 graden dus het broeit heel erg! Ons appartement heeft echter 3 airco's (elke kamer 1 eigen) dus het is heerlijk koel op onze kamers!!!

We wandelen natuurlijk gelijk het oude centrum in en je snapt meteen waarom Game of Thrones hier veel heeft opgenomen. Wat een schitterend centrum met kronkelstraatjes, prachtige omheining, kerken, kathedralen en alles mooi tegen de (Adriatische) zee aan. Echt te gek!!

We drinken iets in de openlucht op de stadsmuur (eigenlijk er zelfs net overheen) en genieten van het uitzicht van zee, eilandjes, mooie jachten en 1 piratenschip (Toby: papa, denk jij dat dit piratenschip ons gaat aanvallen?). We eten in het centrum (Wouter neemt typisch Dubrovnik gerecht) en lopen daarna terug de trappen op naar ons appartement. Onderweg zien we onwijs veel poezen!!!!

Op dinsdag besluiten we naar het strand te gaan. We ploffen neer bij Banje Beach wat door de combinatie rotsen maar ook zand wel heel fijn is. Wouter neemt op het strand een massage (Game of Thrones massage) en we zwemmen lekker en worden mega bruin (yeah right). We lunchen in het restaurant erbij en gaan afkoelen in ons huisje. Na afkoeling gaan we weer eten in een ander restaurant. Er is zóó ontzettend veel keus. Iedereen staat op straat om je naar binnen te trekken! We lopen via de oude haven en boeken daar voor woensdag een cave tour van 10:00-14:30uur. We worden iets over 9 opgepikt bij ons appartement!

Op woensdag dus een beetje op tijd op. We ontbijten elke ochtend in de mooie tuin bij het appartement met lekkere koffie en yoghurt + tosti's! Op een mooie plek dus lekker begin van de dag.

De taxi brengt ons naar een andere haven (Port Gruz) waar een enorme mensen massa bij elkaar komt. Moeten wij met al die mensen mee????? Wij dachten dat het intiemer zou zijn. Als Lieke dit vraagt bij de operator blijkt inderdaad dat wij niet op de massale boot moeten maar op de kleine, rustige speedboot er net achter. Beter ;-)

We varen eerst naar de Romantische grot. Dit is een grot die je niet ziet. Je moet onder een steen door duiken en komt dan in een binnengrotje. Echt te vet :-) De jongens zwemmen lekker mee in de zee!

We varen verder naar Kolocep. Aan boord is trouwens onbeperkt drinken en door de snelheid is er een lekker windje. Echt genieten aan boord! We meren even aan en lopen naar het strandje terwijl de (erg aardige) schipper de lunch voorbereid! De jongens dollen op het leuke strandje en spelen met rackets en bal (verjaardagscadeau Lucas). Als we terug aan boord komen zijn er lekkere sandwiches en ondanks dat we al de hele vakantie mopperen op Toby's eetgedrag eet hij nu volop! Van zwemmen krijg je honger!

We meren nu aan bij drie grotten. We beginnen in de meest rechtse die groot en comfortabel is (zand op de grond ipv scherpe rotsen en je kunt er staan). Prachtig van binnen. Daarna gaan we naar de middelste die heel smal is en pikkedonker. We gaan dus achter onze guide aan met zaklamp in lange rij 1 voor 1. De jongens vinden het een beetje spannend maar gaan wel mee. Tot slot gaan de kids en Lieke terug naar de boot en gaat Wouter nog in de meest linkse grot. Je moet 3x onder rotsen doorzwemmen om verder te komen.  Dat is best eng omdat je niet goed ziet waar je heen moet. Ironisch genoeg zie je dat wel als je er bent en terugkijkt en denk je: oh dat stelt ook niet veel voor. Tot slot moet je via rotsen de grot weer uitklimmen wat het avontuur compleet maakt. Tot slot via een flinke zwemroute terug naar de boot.

Er is nog tijd voor 1 grot: de bekende blue cave. Het is zoals de naam zegt: door de reflectie van het water is de grot helemaal blauw. De kids zingen dus ook meteen (van de smurfen film): I'm blue dabadee dabadai dabadee dabadai... We zwemmen terug naar de boot en hebben wel een siësta verdiend als we via een onbeschofte taxi worden teruggebracht naar ons appartement.

Na de siësta gaan we in het oude centrum lekker een burger eten. Het is bloedheet maar echt prachtig in Dubrovnik. Heel paradijselijk en prachtige architectuur. Echt genieten voor ons. Vrijdagochtend rijden we naar Mostar (Bosnië en Herzegovina). Toby zit inmiddels op 26 landen!!