Het prachtige Ligurië

23 augustus 2022 - Cinque Terre, Italië

We slapen lekker uit en pakken onze spullen om ze naar de auto te brengen. We gaan nog 1x ontbijten met zijn 8en bij een leuk tentje (Bar del sole di Marcone Monica) tussen onze appartementen in. Het eten is hier uitstekend en de gastdame doet alles om het ons naar de zin te maken.

Na afscheid, rijden we richting de provincie Ligurië en laten we dus Toscane achter ons. De rit is gelijk erg mooi langs de kust. We stoppen in Pietrasanta. Dit blijkt een verrassend leuk plaatsje te zijn. Het ziet er rijk uit en er is heel veel kunst op straat te zien. Lieke maakt dus veel foto's. We doen een drankje en verkennen het centrum.

Daarna rijden we door richting La Spezia! Dit is onze uitvalbasis voor Cinque Terre voor morgen. We parkeren bij het appartement en onze mega vriendelijke gastvrouw legt ons alles uit. Het appartement is echt top!! We komen dan ook even bij in ons nieuwe stulpje.

In de namiddag lopen we naar het centrum en kopen de Cinque Terra card voor morgen. Daarna wandelen we door het centrum en langs de haven. Het is een erg mooi plaatsje zoals veel hier langs de kust. We drinken lekker op het terras aan het water in de warmte en gaan daarna op zoek naar een Sushi tent (85 Fazio) waar we ons heerlijk vol eten!

We lopen terug naar ons appartement en op verzoek van Toby kijken we de eerste helft van het Songfestival van afgelopen jaar nog eens terug. Daarna lekker slapen.

We slapen uit op dinsdag en halen verse broodjes bij de bakkerij onder ons appartement. We ontbijten rustig en lopen dan naar het station voor ons bezoek aan Cinque Terre. Cinque Terre zijn 5 prachtige plaatsjes langs de kust waar je met de auto heel lastig kunt komen. De trein dwars door alle bergen is vanuit la Spezia echter super simpel. Het is maar goed dat we de treinkaartjes naar Cinque Terre al gekocht hadden want er stonden enorme rijen bij de kaartjesautomaten.

Om half 12 komen we aan in Monterosso, vanuit la Spezia gezien het verste weg. Het ziet er hier echt idyllisch uit!!! We kleden om en gaan zwemmen in de zee. Het is bloedheet dus echt noodzakelijk!! De jongens vinden het heerlijk, lekker golven! Daarna lopen we nog een stukje door het plaatsje om rond half 2 richting Vernazza te gaan.

Dit dorpje is echt prachtig en we lopen naar het water om iets te gaan lunchen. We vinden een prachtig restaurant (Gianni Franzi) waar we wel een tijdje wachten op een tafel. Het is het wel waard. We zitten in de schaduw met heerlijk eten naar het water, het haventje en de mensen te kijken. Na de lunch lopen we nog naar 2 uitzichtpunten om foto's te maken van deze baai. Echt top!

Rond 16uur arriveren we in Corniglia. Met een bus worden we naar het dorpje ruim 300 treden boven het station gebracht. Het dorpje is in 1 woord MAGNIFIEK. Door kleine straatjes verkennen we super schattige winkeltjes op deze heuveltop. We eten vers fruit, een ijsje en de jongens nog een milkshake. Dit dorpje nodigt echt uit om nog veel vaker te bezoeken (net als de rest trouwens).

Nadat de bus ons weer bij het station heeft afgezet, besluiten we eerst naar Riomaggiore te gaan (en dus Manarola voorbij), omdat daar een lekker strand is. We komen rond een uur of 6 aan bij het strandje en het is heerlijk zwemweer. Hier zijn de golven best hard en je moet dus best goed oppassen in het water. De kids vinden het super gaaf en ook een beetje spannend. We koelen wel weer heerlijk af en spelen met de steentjes. Na het zwemmen lopen we naar het station waar we pizza en drinken scoren. We drinken de hele dag door water, het is hier zo warm, je MOET blijven drinken.

Om half 9 nemen we de trein naar Manarola waarmee we het 5e dorp aandoen. Het wordt inmiddels donker en dat maakt het hier zo mogelijk nog mooier. We maken prachtige foto's en slenteren door het dorpje. Wat een geweldig mooie streek. Vanaf hier kunnen we Monterosso en Corniglia zien liggen met hun prachtige lichtjes.

Met de trein gaan we terug naar la Spezia en we lopen de laatste 20 minuten naar ons appartement. Wat een dag. Cinque Terre is echt heel erg mooi! Enorme aanrader om nog eens terug te gaan. Morgen naar Portofino!