Als ware celebs in Portofino

25 augustus 2022 - Portofino (Genova), Italië

We slapen lekker uit en lopen dus ook klokslag 10uur het appartement uit. We komen onze gastvrouw nog tegen die wederom echt mega vriendelijk is. We zeggen dag en rijden richting Genua. De route is deels door tunnels en deels langs de kust. De uitzichten zijn prachtig. Het is hier echt idyllisch kustplaatsje na idyllisch kustplaatsje.

In Genua parkeren we bij Piazza Corvetto, midden in het centrum. We lopen langs de opera naar Piazza de Ferrari, een groot plein met dito fontein. Wouter haalt hier zijn favoriete "doppio espresso" en de kids lopen met blote voeten door het water. Op zulke bloedhete dagen is dat geen straf.

Daarna lopen we via kleine winkelstraatjes richting de haven. We gaan via een supermarkt, kopen nog truffelsaus, van Gogh tas en komen via allerlei kunstwerken terecht in de haven. Je kunt zien dat Genua (en de hele regio eigenlijk) heel rijk is: veel dure winkels, heel veel kunst, prachtige gebouwen.

We lunchen bij Porto Antico met uitzicht op de haven en het aquarium van Genua. Genua is een prachtige stad waar heel veel te doen is. Na de lunch rijden we naar Portofino.

We nemen de afslag bij Rapallo en daarna is het via een heel smal weggetje (met tegenliggers) afzakken langs de kust naar Portofino. Het is geen makkelijke route en het gaat erg langzaam. We weten dat er helemaal op het einde een parkeerplaats is. Deze is echter heel duur en vaak vol (zeker in het hoogseizoen). Toch willen we dit eerst proberen anders moeten we lang lopen met alle spullen door de zon langs dezelfde smalle weg waar de auto's rijden.

We komen aan en omdat we 1,5 dag blijven, mogen we parkeren. We vinden echter nergens een lege plek die niet privé is. Na lang zoeken vinden we een kleine plek helemaal in een hoek. Lekker uit het zicht. Perfect voor ons, in overdekte parkeergarage.

We lopen naar de haven van het prachtige Portofino waar we een appartement hebben met zicht op dezelfde haven. Perfecte plek dus.  Het appartement is groter dan verwacht met meer dan genoeg bedden, grote tafel, fijne airco en vooral: geweldig uitzicht op de haven.

We rusten even een uurtje en gaan dan wandelen de berg op richting het kasteel. Pittige klim. Vervolgens geweldige uitzichten over de baai en de haven in het bijzonder. Het is hier echt te mooi. Dat merkt je ook wel aan de mega jachten die hier liggen. Kosten voor aanleggen zijn 2350 euro per dag. Maar ja, dan zit je wel in Portofino! Alles is hier sowieso vreselijk duur: fles water 10 euro, ice tea op terras 10 euro, 1 aperol spritz 16 euro. Het stikt hier van de rijkelui.

Als we het kasteel bezocht hebben, halen we even wat chips en wijn voor vanavond. We willen vanavond eigenlijk in het appartement eten, we worden echter verleid om op een drijvend vlot voor een restaurant te eten. Erg duur maar qua sfeer wel echt fantastisch. Op het plein in de haven is inmiddels een vleugel geïnstalleerd en wordt een zangeres begeleid. Klinkt erg goed!!

Na het eten, gaan wij naar ons appartement nog het Songfestival afkijken want dat hadden we Toby beloofd. We liggen laat op bed!

Op donderdag slapen we uit en halen we ontbijt bij de bakker. We eten in het appartement en nemen de watertaxi naar Rapallo. We willen het hier verkennen en via Sante Marguerite met de boot weer terug. In Rapallo is een markt bezig waar we wat rondsnuffelen. Al snel gaan we echter richting strand want de jongens willen zwemmen!!! Je kunt hier heerlijk zwemmen, het water is niet diep en er ligt zand.

Na het zwemmen varen we naar Santa Margerita waar we op een terrasje ploffen om wat te drinken. Via de supermarkt pakken we nog een ijsje en daarna varen we terug naar Portofino. We chillen bij ons appartement en maken ons op voor de reis terug door de spullen te pakken. Dan gaan we eerst lekker een pizza pakken als afsluiting van de vakantie. Morgen staan we half 6 op met als doel om in 1 keer terug te rijden. Tot de volgende vakantie!