Toscaanse opera en jaarlijkse tradities!

29 augustus 2021 - Montepulciano, Italië

Op zaterdagochtend slapen we eerst lekker uit. Vrijdag was een lange vermoeiende dag dus tanken we even bij in de ochtend. Op ons gemak gaan we daarna naar het zwembad. Omdat het zaterdagochtend regent, valt de stroom nog een keer of wat uit. Tevens is het daarom ook ONTZETTEND rustig in het zwembad. Op het moment dat wij in het zwembad springen is er letterlijk NIEMAND. En je moet je voorstellen dat er zo'n 7 zwembaden bij elkaar liggen dus als dat allemaal leeg is en wij zijn de enigen: dan ziet dat er vet uit!

We zwemmen en spelen een tijdje en besluiten na een tijdje eruit te gaan om naar Elmi te rijden en een ijsje te scoren. Voor Toby is het de eerste keer weer naar Elmi na het ongelukje van vorige week. Aansluitend rijden we naar Greve in Chianti, waar wij ook bij het wijnhuis zijn geweest. We vonden dat eruit zien als een leuk plaatsje en vandaar dat we er vanavond willen gaan eten. We zijn er al op tijd en reserveren een plekje op het balkon met zicht op het mooie plein (Piazza Giacomo Matteotti). We kunnen hier echter pas om half 8 terecht, dus we gaan eerst bij de wijnbar er tegenover wijn drinken (Chianti Classico natuurlijk) met hapjes. Tevens spelen we met zijn 4tjes een potje Yahtzee.

Na de wijn maken we nog een korte wandeling, maar in het dorp is echt vrij weinig te zien, want het is erg klein. Wel zien we dat op zondagavond (morgen) op hetzelfde plein "La Boheme" van Puccini te zien zal zijn. Dat is dus wel een reden om hier weer terug te gaan. In het restaurant nemen we plaats op het balkon en eten we wat. We merken echter dat we best wel gaar zijn en vol zijn en dus rijden we weer naar huis om precies bij aanvang van de kinderdisco terug te komen. Na de disco lopen we naar ons huisje en gaan we lekker slapen!

Op zondagochtend slapen we weer lekker uit en herhalen we het ritueel van lekker aan het zwembad liggen. We gaan nu naar het zwembad aan de bovenkant (met het treintje). Ondanks dat het (op papier) niet meer zo warm is (ergens tussen de 25 en 30 graden), voelt het nog steeds echt heet als de zon schijnt. We blijven dus fanatiek smeren tussen het zwemmen door. De jongens hebben vorige week al in een bak met visjes gezeten met hun voeten en nu zijn Lieke en Wouter aan de beurt. Het getintel aan je voeten is erg raar, maar het went gelukkig snel. Lieke blijft wel ongeveer 15 minuten lang gillen, wat de jongens hilarisch vinden. Het liedje "baby shark" wordt dan ook volop gezongen... :-)

Na de visjes, gaan we terug richting het huisje, want we willen in de namiddag in Montepulciano zijn. Daar is vandaag namelijk de jaarlijkse Bravio delle Botti (wijnvatenrace). We rijden via een stuk snelweg en daarna een stuk binnendoor en we gaan langzaam omhoog naar de top van een heuvel waar Montepulciano ligt. We moeten even zoeken waar te parkeren, want het is erg druk en wonder boven wonder vinden we op de allerlaatste parkeerplaats nog 1 plekje vrij. Achter ons balen er een paar auto's, maar wij staan geparkeerd.

We wandelen naar het historische centrum (letterlijk 1 trap op) en je ziet dat er een race aan zit te komen, want er staat overal EHBO en hekken afgezet voor het parcours. We lopen even een stukje verder richting de start. We pakken daar een studentikoos terrasje met sangria voor Lieke. Ook staan er beeldschermen om de vlaggenceremonie te zien. We spelen een potje Machiavelli maar stoppen wat eerder omdat we op tijd willen zijn voor de start van de wijnvatenrace.

We zitten in het deel van de wijk met een groen-blauwe vlag. Er zijn in totaal 8 wijken en dus 8 teams, ieder met zijn eigen vlag, zijn eigen clubhuis en supporters. Wij besluiten dat we voor groen-blauw zijn, omdat het wel een mooie vlag is en omdat we toevallig in die wijk zitten! We lopen naar een mooie plek langs het parcours vlakbij de start. Het begint al aardig druk te worden. Er staat ook een cameraman in de straat te filmen. Net voor de start, komt er toevallig een tafeltje vrij bij het restaurant en gaan we dus lekker zitten, bestellen een (heerlijk) wijntje en wat te eten! Nu zitten we nog beter voor de race klaar! Als we een politieauto door de route zien rijden, gaan we er klaar voor staan. Je moet er snel bij zijn, want de mannen vliegen met de wijnvaten door de straten. Het enthousiasme van het publiek is enorm. Echt super grappig om te zien.

Als het eten en drinken op is, lopen we naar de Piazza Grande. We hebben inmiddels begrepen dat ons team niet gewonnen heeft, maar een groen/geel team. De sfeer is er echter niet minder om. Op het plein zien we allerlei tribunes staan en nog steeds heel veel officials. We slenteren wat door de kleine straatjes en komen onderweg allerlei clubhuizen tegen van de verschillende wijken. Verder hebben we fantastisch uitzicht vanuit het hoogste punt van de stad. Montepulciano is echt een prachtig dorpje met hele leuke kleine straatjes, heel veel sfeer en prachtig uitzicht. Echt genieten om hier lekker rond te struinen. Op het laatste komen we nog het winnende team tegen dat zingend en feestend door de straten trekt. Echt super leuk om te zien!

We rijden weer uit Montepulciano weg en op advies van Google nemen we de snelweg om vervolgens via een parallelweg een enorme binnendoorweg te krijgen naar Greve in Chianti. Deze route is erg mooi, maar de wegen helpen niet echt. Inmiddels is het ook pikkendonker dus we moeten met groot licht rijden om te zien waar we rijden. Onderweg zien we een vos, een hertje oversteken en twee wilde zwijnen. Erg vet om zo in de avond te rijden door de "middle of nowhere".

We arriveren na een spectaculaire haarspelden-route in Greve in Chianti. We lopen de parkeergarage uit en horen al de eerste klanken van La Boheme. We lopen snel naar het plein en daar staat het orkest, het podium, en het prachtige decor van het gemeentehuis op de achtergrond, mooi uitgelicht. Het is inmiddels zo rond de 18-19 graden, dus met onze korte broeken en shirts (en vermoeidheid) is het best wel fris. De jongens rennen nog een tijdje over het grote plein, terwijl Lieke en Wouter naar de voorstelling kijken. Het klinkt echt erg goed en eigenlijk verdient deze voorstelling veel meer publiek dan de ~100 mensen die staan en zitten te luisteren.

We rijden vrij laat terug maar dit was wederom een prachtige dag. La Boheme in Greve in Chianti en de Bravio delle Botti in Montepulciano, geweldig om beide mee te maken! Morgen slapen we weer uit! Ciao!

1. Harrie van nunen:
    30 augustus 2021
    Gaaf landschap daar in florence!