In vino veritas

24 augustus 2021 - Greve in Chianti, Italië

De ochtend gloort en we proberen de nare gebeurtenissen van gisteren weer een beetje achter ons te laten! Toby is pas om half 11 wakker na zijn avontuur en daarna lopen we met ontbijt uit de winkel naar Jacco en Maureen om daar Lucas op te halen en samen te ontbijten/brunchen/lunchen. Lucas, Mette en Lisse hebben een speurtocht georganiseerd voor Toby om hem beterschap te wensen. Heel leuk en creatief gedaan! Super lief van ze! We ontbijten lekker op de veranda van Jacco en Maureen en verwerken even de dag ervoor.

Na het ontbijt gaan we omkleden, want vandaag is een zwemdagje. Voor Toby hebben we een badmuts gekocht om zijn hoofd een beetje droog te houden, zodat het wondje op zijn hoofd niet openweekt. We zijn nu echt van die typische ouders die zich constant zorgen maken om Toby als hij rent, springt of wat dan ook maar doet. Wij moeten ook nog even wennen aan wat er gebeurd is. Weer even nieuwe cursus loslaten. Zal nog wel dagje duren :)

De kids vermaken zich prima en wij ook. Naast zwemmen en hangen bij de bedjes doen wij nog aqua fitness. We kleden ons even om want om 18:00uur staat onze wijnproefavond op de planning. We krijgen 3 verschillende wijnen te proeven (met bijbehorende tapa's). Eerst een witte Vermentino, daarna een Chianti Classico en tot slot een Bolgheri. De witte is heerlijk met salami en bruchetta. De Chianti Classico is een typische Toscaanse wijn waarvan we er al veel hier geproefd hebben. Smaakt prima met wat kaas die we erbij krijgen. Tot slot, is de Bolgheri een sterkere, stevigere wijn. Erg lekker, maar je moet er wel iets bij eten, te zwaar om zo los te drinken. Ondertussen krijgen we uitgebreide uitleg hoe we moeten ruiken, proeven, kijken, en welke druifsoorten waar bij horen. Echt super leuk om zo eens mee te maken!

We eten bij de buren nog even een ijsje en dan gaan de kids weer naar de mini-disco. Ondertussen regelt Jacco onze wijnexcursie voor morgen. We hadden eigenlijk voor dinsdag een wijntrip gepland, maar 1 van de wijnhandelaren had afgezegd en nu zijn we wat op maat aan het regelen. Uiteindelijk besluiten we er 1 te doen op een half uur rijden inclusief lunch en verschillende goede wijnen proeven. We zijn erg benieuwd en het past volledig in de sfeer van vandaag! We eindigen de wijn dan ook weer samen op de veranda van ons dit keer met wijn, broodjes, kaasjes en ander lekkers!

Op dinsdagochtend slapen we lekker uit en ontbijten we op ons gemak op de veranda. We rijden rond 11 uur op de Chianti route naar ons wijnhuis: Castello di Verrazzano! Via een prachtige bergroute vol met haarspeldbochten rijden we naar Greve in Chianti. Hier stikt het van de wijnhuizen en je ziet overal druiven hangen. Via de langste oprijlaan ever rijden we naar de parkeerplaats van dit 225 hectare landgoed. We worden ontvangen en krijgen eerst een korte rondleiding door het kasteel en de kelders. We horen meer over het maken van de wijnen en ook hoe en hoe lang het wordt opgeslagen. De kids mogen in een wijnton kruipen (die leeg is uiteraard). Afhankelijk van de ton kan er wel 7000 liter wijn in! Sommige wijn staat wel een aantal jaar (afhankelijk van de soort).

Na een prachtige wandeling komen we in het restaurant gedeelte waar we 4 wijnen mogen proeven. De plaatselijke Rose, en 3 Chianti Classico's: de gewone, de riserva en de gran selezione. De Chianti Classico (in tegenstelling tot de gewone Chianti) mag het logo dragen van de zwarte haan (Gallo Nero). De Classico wordt gemaakt met de beste druiven en alleen uit die regio. Ze hebben de DOCG classificering en moeten dus aan allerlei regels voldoen. Verder is de Riserva  de betere en duurdere variant omdat deze langer heeft gelegen en omdat de druiven uit iets hoger gelegen gebied komen met meer "limestone". De Gran Selezione is de allerbeste en komt van druiven op het hoogste gelegen punt. Dit is de creme de la creme.

We beginnen met een volle plank aan tapas die bij de wijnen komen, vervolgens komt er een pasta en tot slot aardappelen en allerlei vlees en tomaten. Bij elke wijn hoort bepaalt eten en het een past beter bij de ene wijn dan de andere. We beginnen met de Rose die erg lekker is met geitenkaas (en ook zonder trouwens). Daarna gaan we aan de Chianti Classico die we drinken met bruchetta en met wat soorten vlees. Deze eten we ook met pasta (die erg lekker is hier, wat harder dan in Nederland). Daarna gaat de Riserva eraan met aardappelen en wat vlees en tot slot de Gran Selezione met salami en peccorino (kaas). Het is echt ongelooflijk lekker allemaal en ondanks dat het veel te veel eten is, genieten we er enorm van. We zitten uiteindelijk van half 2 tot 5 aan tafel.

De kids eten ondertussen ook mee (maar drinken uiteraard niet). Dat houden ze echt super lang en goed vol, ook doordat ze zelf spelletjes aan het bedenken zijn en aan het uitvoeren. Het laatste uur gaan ze buiten Yathzee spelen, maar ze zijn echt geen moment vervelend of verveeld. Super fijn voor ons want wij kunnen zo optimaal genieten van al het lekkers. Dit was echt 1 van de beste ervaringen qua eten en drinken aller tijden. Mega lekker!!! We kopen een aantal flessen wijn voor thuis wat niet goedkoop is, maar dubbel en dwars waard!

We besluiten nog een wandeling te maken bij en om het kasteel. Dit is ongeveer 45 minuten wandelen, maar het is niet zo warm vandaag (de eerste dag onder de 30 graden, 29 om precies te zijn) en wat bewolkter, dus ideaal om lekker te wandelen. We rijden via de supermarkt terug naar ons huisje waar we nog even een late siesta doen. We gaan zo naar de disco hier en dan sluiten we hoofdstuk wijnproeven even af (voor het komende uur in elk geval) ;-)